Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 2. MAR 2015
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse

Skolerettede indsatser for elever med svag socioøkonomisk baggrund

En systematisk forskningskortlægning og syntese

Udgivelsens forfattere:

  • Jens Dietrichson
  • Martin Bøg
  • Trine Filges
  • Anne-Marie Klint Jørgensen
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen
Formålet med rapporten er at undersøge, hvilke skolerettede indsatser, der kan mindske betydningen af socioøkonomisk baggrund for faglige resultater. Rapporten indeholder en systematisk kortlægning af internationale effektstudier af skolerettede indsatser for elever med svag socioøkonomisk baggrund, samt en kvantitativ syntese. Rapporten bygger på 179 internationale effektstudier af indsatser. De fleste indsatser er gennemført i USA. Analysen viser, at der er stor variation i effektiviteten af indsatserne. Særligt indsatstyperne tutoring, feedback og monitorering, cooperative learning samt tilpasning af læreplan viser sig at være effektive, når det gælder om at styrke de faglige resultater for elever med svag socioøkonomisk baggrund. Rapporten er udarbejdet på foranledning af Undervisningsministeriet.

Udgivelsens forfattere

  • Jens DietrichsonMartin BøgTrine FilgesAnne-Marie Klint Jørgensen

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev