Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­24. januar 2018

Skolestøtte til børn i familiepleje – delrapport III

En manual til LUKoP-modellen

Forskningsprojektet ”Skolestøtte til børn i familiepleje” har afprøvet to skolestøttende interventioner, som har til formål at forbedre de anbragtes faglige, sociale og kognitive evner. I denne rapport beskrives den mest succesfulde af de to afprøvede indsatser, kaldet ”LUKoP-modellen (Læring, Udvikling, Kognition og Pædagogik), som en manual til implementering. Manualen er baseret på erfaringerne fra udviklingen og afprøvningen af LUKoP-modellen for 48 anbragte børn i alderen 6-14 år.

Misja Eiberg & Luna Kragh Andersen
Børn og unge, Udsatte, Uddannelse
Hent delrapporten Skolestøtte til børn i familiepleje

Kontakt

Misja Eiberg Videnskabelig assistent, cand.psych. M: 33 48 08 19 mei@vive.dk

Forskningsprojektet ”Skolestøtte til børn i familiepleje” har afprøvet to skolestøttende interventioner, som netop har til formål at forbedre de anbragtes faglige, sociale og kognitive evner. I denne rapport beskrives den mest succesfulde af de to afprøvede indsatser, kaldet ”LUKoP-modellen, som en manual til implementering.

”LUKoP-modellen” (Læring, Udvikling, Kognition og Pædagogik) er skolebaseret og udviklet på baggrund af det svenske SkolFam-program, som er en individuelt tilrettelagt skoleindsats for familieplejeanbragte børn, baseret på netværkssamarbejde. 

Rapporten er den tredje delrapport ud af en serie på i alt fire delrapporter om projektet. Den første delrapport undersøger selve effekten af LUKoP samt projektets anden indsats, ”Forældre som lektiehjælpere” (FsL). Den anden delrapport beskriver og analyserer projektets implementering af LUKoP-modellen. 

Denne rapport beskriver trin for trin, hvordan LUKoP-modellen kan implementeres og anvendes. Manualen er baseret på erfaringerne fra udviklingen og afprøvningen af LUKoP-modellen for 48 anbragte børn i alderen 6-14 år, deres folkeskoler og deres plejefamilier, og den rummer ligeledes en række anbefalinger til praksis. 

Rapporten kan også bruges som inspiration til, hvordan man kan arbejde med skolestøtte mere generelt, og den henvender sig primært til professionelle på skole- og anbringelsesområdet, som arbejder med anbragte børns undervisning eller skolegang, og som søger viden om, hvordan man kan arbejde med skolestøttende indsatser inden for folkeskolens rammer.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Børne- og Socialministeriet

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Videnskabelig artikel, 19. januar 2022 Too High or too Low? The Role of Educational Expectations for Children in Out-of-home care
Notat, 6. marts 2018 Dynamisk assessment af indlæringsvanskeligheder og kognitiv funktion
Nyhed, 29. januar 2018 Dynamisk udredning forbedrer anbragte børns kognitive evner
Rapport, 24. januar 2018 Skolestøtte til børn i familiepleje – delrapport II
Rapport, 24. januar 2018 Appendiks. Skolestøtte til børn i familiepleje – delrapport I
Læs også
  1. Nyhed

    Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv

  2. Nyhed

    Webinar: Traumebevidsthed i sociale indsatser til udsatte voksne

  3. Rapport

    Fem fokuspunkter er centrale i kommunernes økonomiske styring af overgangsindsatsen til unge

  4. Rapport

    Børn med grønlandsk baggrund, der er anbragt i Danmark – fra danske kommuner

  5. Rapport

    Unge uden uddannelse og arbejde har forskellige behov for støtte

  6. Rapport

    Udsatte borgere kan profitere mere af indsatser, hvis sociale tilbud sætter ind over for traumer

  7. Rapport

    Adopterede klarer sig bedre end anbragte

  8. Rapport

    Familier bokser stadig med økonomien trods det midlertidige børnetilskud

  9. Videnskabelig artikel

    Staten kan både være ven og fjende for minoritetskvinder i skilsmisse

  10. Nyhed

    Det har potentielt stor betydning for den pædagogiske kvalitet at skrue på normeringer i dagtilbud

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os