Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
working paper 23. JAN 2018
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse

Skolestøtte til børn i familiepleje – Delrapport IV

Et implementeringsstudie af ’Forældre som lektiehjælpere’

Udgivelsens forfattere:

  • Luna Kragh Andersen
  • Misja Eiberg
  • Emma Karolina Blomqvist
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen Hent notatet Skolestøtte til børn i familiepleje
Download udgivelsen Hent notatet Skolestøtte til børn i familiepleje
  • Misja Eiberg

    Forsker, cand.psych.

    33 48 08 19
    mei@vive.dk

I dette notat undersøges implementeringen af den skolestøttende intervention, der kaldes ”Forældre som Lektiehjælpere” (FsL). FsL er en hjemmebaseret tutorindsats inspireret af det canadiske program ’Kids in Care Project’ (Flynn m.fl., 2010), hvor forældre træner fagligt med barnet i hjemmet. FsL har ikke tidligere været afprøvet i dansk kontekst, og derfor er det væsentligt at undersøge, i hvilken grad det er lykkedes at implementere indsatsen succesfuldt.

Fra forskningen ved vi, at anbragte børn både har flere og mere alvorlige skoleproblemer end ikke-anbragte i forhold til indlæring, adfærd og sociale relationer, og at de ofte ikke kommer lige så langt i uddannelsessystemet som deres jævnaldrende. Derfor er der brug for ekstra skolestøtte til anbragte børn for at øge deres skoletrivsel og sikre dem bedre uddannelsesmuligheder, men vi har kun begrænset viden om, hvad der virker.

Forskningsprojektet ”Skolestøtte til børn i familiepleje” har afprøvet to skolestøttende interventioner, som netop har til formål at forbedre anbragte børns faglige, sociale og kognitive evner. Projek-tet er finansieret af Børne og Socialministeriet. I dette notat undersøges implementeringen af den ene af disse interventioner, kaldet ”Forældre som Lektiehjælpere” (FsL).

FsL er en hjemmebaseret tutorindsats inspireret af det canadiske program ’Kids in Care Project’ (Flynn m.fl., 2010), hvor forældre træner fagligt med barnet i hjemmet. FsL har ikke tidligere været afprøvet i dansk kontekst, og derfor er det væsentligt at undersøge, i hvilken grad det er lykkedes at implementere indsatsen succesfuldt.

Selve effekten af indsatsen undersøges i delrapport I ”Skolestøtte til børn i familiepleje – Delrapport I: Et effektstudie” (Eiberg, Andersen & Scavenius, 2017)”, hvor effekten af den anden skolestøttende indsats ’LUKoP’1 også undersøges. Et implementeringsstudie af LUKoP findes desuden i delrapport II ”Skolestøtte til børn i familiepleje – Delrapport II: Et implementeringsstudie af LUKoP-modellen” (Andersen & Eiberg, 2017).

Udgivelsens forfattere

  • Luna Kragh AndersenMisja EibergEmma Karolina Blomqvist

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Børne- og Socialministeriet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev