Skolestøtte til børn i familiepleje – Delrapport IV
Udgivelsens forfattere:
- Luna Kragh Andersen
- Misja Eiberg
- Emma Karolina Blomqvist
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Fra forskningen ved vi, at anbragte børn både har flere og mere alvorlige skoleproblemer end ikke-anbragte i forhold til indlæring, adfærd og sociale relationer, og at de ofte ikke kommer lige så langt i uddannelsessystemet som deres jævnaldrende. Derfor er der brug for ekstra skolestøtte til anbragte børn for at øge deres skoletrivsel og sikre dem bedre uddannelsesmuligheder, men vi har kun begrænset viden om, hvad der virker.
Forskningsprojektet ”Skolestøtte til børn i familiepleje” har afprøvet to skolestøttende interventioner, som netop har til formål at forbedre anbragte børns faglige, sociale og kognitive evner. Projek-tet er finansieret af Børne og Socialministeriet. I dette notat undersøges implementeringen af den ene af disse interventioner, kaldet ”Forældre som Lektiehjælpere” (FsL).
FsL er en hjemmebaseret tutorindsats inspireret af det canadiske program ’Kids in Care Project’ (Flynn m.fl., 2010), hvor forældre træner fagligt med barnet i hjemmet. FsL har ikke tidligere været afprøvet i dansk kontekst, og derfor er det væsentligt at undersøge, i hvilken grad det er lykkedes at implementere indsatsen succesfuldt.
Selve effekten af indsatsen undersøges i delrapport I ”Skolestøtte til børn i familiepleje – Delrapport I: Et effektstudie” (Eiberg, Andersen & Scavenius, 2017)”, hvor effekten af den anden skolestøttende indsats ’LUKoP’1 også undersøges. Et implementeringsstudie af LUKoP findes desuden i delrapport II ”Skolestøtte til børn i familiepleje – Delrapport II: Et implementeringsstudie af LUKoP-modellen” (Andersen & Eiberg, 2017).
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Børne- og SocialministerietUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd