Rapport 16. NOV 2016
Skoleudvikling med fokus på sprog i al undervisning
Udgivelsens forfattere:
- Beatrice Schindler Rangvid
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
I sommeren 2012 iværksatte Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i samarbejde med 14 skoler et udviklingsprogram til styrkelse af tosprogede elevers faglighed. Kernen i udviklingsprogrammet er et vedvarende fokus på sprog i al undervisning med det mål at løfte de tosprogede elevers faglige resultater.
Denne rapport kortlægger implementeringen af programmet og evaluerer effekten tre år efter implementeringens begyndelse.
Den overordnede konklusion er, at implementeringen går i den rigtige retning, men de konkrete ændringer er små. Analysen af effekten af udviklingsprogrammet for elevresultaterne giver ikke evidens for, at udviklingsprogrammet har haft en tydelig målbar effekt på elevernes faglige resultater, som ligger udover den udvikling, som elever på lignende skoler har gennemgået uden udviklingsprogrammet.
Der er dog positive tendenser: Fx en kraftig udbredelse af lærernes erfaring med aktionslæring og en mindre stigning i andelen af lærere med erfaring med DSA-vejledning. Men overordnet set er fremskridtene måske for små til, at man med rette kan forvente at se en målbar virkning på elevernes faglige resultater.
Denne rapport kortlægger implementeringen af programmet og evaluerer effekten tre år efter implementeringens begyndelse.
Den overordnede konklusion er, at implementeringen går i den rigtige retning, men de konkrete ændringer er små. Analysen af effekten af udviklingsprogrammet for elevresultaterne giver ikke evidens for, at udviklingsprogrammet har haft en tydelig målbar effekt på elevernes faglige resultater, som ligger udover den udvikling, som elever på lignende skoler har gennemgået uden udviklingsprogrammet.
Der er dog positive tendenser: Fx en kraftig udbredelse af lærernes erfaring med aktionslæring og en mindre stigning i andelen af lærere med erfaring med DSA-vejledning. Men overordnet set er fremskridtene måske for små til, at man med rette kan forvente at se en målbar virkning på elevernes faglige resultater.
Udgivelsens forfattere
- Beatrice Schindler Rangvid
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd