Tidligere anbragte og uddannelsessystemet
Udgivelsens forfattere:
- Rikke Fuglsang Olsen
- Christopher J. Montgomery
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Konklusion/resultater
Analyserne viser, at tidligere anbragte har anderledes uddannelsesforløb end deres ikke-anbragte jævnaldrende. Som 18-årige står relativt flere af de tidligere anbragte helt uden for uddannelsessystemet eller halter bagefter deres jævnaldrende, idet de endnu ikke har færdiggjort deres grundskoleuddannelse.
De tidligere anbragte, der afslutter folkeskolens afgangseksamen, har endvidere et signifikant lavere karaktergennemsnit i dansk og matematik. De har også flere skoleskift i udskolingen (7.-9.-klasse) – både i løbet af skoleåret, og mellem den almindelige folkeskole og forskellige specialtilbud.
Anbefalinger
Resultaterne giver anledning til at overveje, om der løbende gennem grundskoleforløbet bør foretages grundigere og mere omfattende udredninger af anbragte børns indlæringsniveau og faglige behov for at sikre, at både lærerne, anbringelsesstederne og børnene får den nødvendige viden om, hvordan barnet bedst muligt realiserer sit uddannelsespotentiale. Endvidere giver analyserne anledning til at overveje, om anbragte børns relativt mange skoleskift er nødvendige.
Metode
Analyseresultaterne baserer sig både på krydstabuleringer og sammenligninger af gennemsnit mellem grupper (chi2-test og t-test).
Udgivelsens forfattere
- Rikke Fuglsang OlsenChristopher J. Montgomery
Om denne udgivelse
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd