Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
working paper 22. DEC 2016
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse

Uddannelsesmobilitet i Danmark

Udgivelsens forfattere:

  • Jens-Peter Thomsen
  • Stefan Bastholm Andrade
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Unges familiære baggrund har stor indflydelse på deres uddannelsesvalg.
Download udgivelsen Læs temaudgivelsen
Download udgivelsen Læs temaudgivelsen
  • Jens-Peter Thomsen

    Professor MSO, cand.scient.soc., ph.d.

    33 48 08 35
    jpt@vive.dk

Danmark er blandt de lande i verden, der investerer mest i uddannelsessystemet. Ikke desto mindre er der stadig vedvarende og betydelige uligheder i, hvem der opnår uddannelse. Børn fra ressourcestærke familier får langt oftere en lang uddannelse end børn fra ressourcesvage familier – og hver femte unge gennemfører slet ikke en ungdomsuddannelse. Det viser dette SFI Tema, som tager temperaturen på de seneste fem årtiers udvikling i uddannelsesmobiliteten i Danmark.

Baggrund

En større andel af unge fra ikke-boglige hjem er kommet ind på de videregående uddannelser i de seneste årtier og den, i international sammenhæng, lave økonomiske ulighed i Danmark er kombineret med en højere grad af uddannelsesmobilitet end i mange andre lande. Der er dog stadig en række store udfordringer for uddannelsesmobiliteten i Danmark.

Dette SFI Tema stiller skarpt på uddannelsesmobiliteten i Danmark siden 1960’erne – dvs. udviklingen i, hvorvidt børn opnår en højere, tilsvarende eller lavere uddannelse end deres forældre. Temaet kortlægger og beskriver mønstrene i uddannelsesmobiliteten i Danmark, giver et overblik over dansk forskning på området og supplerer med egne analyser af registerdata.

Resultater

Temaet viser, at uddannelsesniveauet blandt den danske befolkning er steget markant siden 1960’erne, og at flere unge fra ikke-boglige hjem (dvs. faglærte eller ufaglærte forældre) har fået en videregående uddannelse. Imidlertid opnår børn fra ressourcestærke familier stadig langt oftere en lang videregående uddannelse end børn fra mindre ressourcestærke familier. Samtidig er det stadig en udfordring at mindske størrelsen af restgruppen – dvs. de unge, der ikke gennemfører en ungdomsuddannelse.

Konklusion

Temaet konkluderer derfor, at der er mange gode grunde til at styrke og befæste den høje kvalitet i dagtilbud, skoler, og øvrige uddannelsesinstitutioner der, også internationalt set, gør at børns færdigheder i Danmark afhænger mindre at deres sociale baggrund end andre steder.

Udgivelsens forfattere

  • Jens-Peter ThomsenStefan Bastholm Andrade

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev