Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 30. OKT 2019
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet

Udgiftsbehovet på beskæftigelsesområdet i Lolland Kommune

Demografi, socioøkonomi, sundhed og regionale arbejdsmarkedsvilkår 2010-2017

Udgivelsens forfattere:

  • Jonatan Kjældgaard Jensen
  • Søren Teglgaard Jakobsen
  • Iben Bolvig
  • Arbejdsmarked
  • Ledelse og implementering
  • Økonomi og styring
  • Socialområdet
  • Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet
Modelfoto: Lars Degnbol/VIVE
Download udgivelsen Download rapporten Udgiftsbehovet på beskæftigelsesområdet i Lolland Kommune
Download udgivelsen Download rapporten Udgiftsbehovet på beskæftigelsesområdet i Lolland Kommune
  • Jonatan Kjældgaard Jensen

Med udgangspunkt i Lolland Kommunes borgersammensætning og regionale arbejdsmarkedsforhold kan man forvente, at behovet for offentlige forsørgelsesydelser ligger mere end 50 procent over landsgennemsnittet. Det viser VIVEs analyse af kommunens udgiftsbehov på beskæftigelsesområdet fra 2010 til 2017.

Lolland Kommune har bedt VIVE om at analysere udviklingen i det forventede udgiftsbehov på beskæftigelsesområdet med udgangspunkt i kommunens borgersammensætning og regionale arbejdsmarkedsforhold. Det forventede udgiftsbehov opgøres i analysen som den andel af året, kommunens borgere forventes at modtage en offentlig forsørgelsesydelse.

Lolland Kommunes borgersammensætning og dens regionale arbejdsmarkedsforhold tilskriver et behov for offentlige forsørgelsesydelser, der i perioden fra 2010 til 2017 vedvarende ligger mere end 50 procent højere end det landsgennemsnitlige behov. Det relative behov stiger i perioden fra indeks 151,5 til 160,8. 

Større forbrug af offentlige forsørgelsesydelser end forventet

Analysen viser også, at den faktiske forsørgelsesgrad i perioden fra 2014 til 2017 ligger over det forventede niveau i Lolland Kommune. Kommunen giver således gennem perioden forsørgelsesydelser til mellem ca. 10 og 13 procent flere borgere, end man skulle forvente på baggrund af befolkningens sammensætning og kommunens re­gio­nale arbejdsmarked. Denne forskel skyldes især, at Lolland Kommune har flere borgere på førtidspension end forventet. 

Udvikling vendt: Færre end forventet får tilkendt førtidspension i 2017

Da kommunens mulighed for at påvirke størrelsen af gruppen af førtidspensionister er mere begrænset, end kommunens mulighed for at påvirke tilgangen til førtidspension, ser analysen også på kommunens praksis for at tilkende borgere førtidspension. Fra at ligge 49,2 procent over det forventede niveau i 2014 er Lolland Kommune gået til at tilkende 14,3 procent færre borgere førtidspension end det forventede niveau i 2017.

Metode

Analyserne er gennemført på baggrund af populationsdata for 18-64-årige i hele landet. Der er trukket på data fra DREAM-registeret og en række øvrige registre fra Danmarks Statistik, som vedrører demografiske, socioøkonomiske og sundhedsmæssige oplysninger samt oplysninger vedrørende regionale arbejdsmarkedsforhold. Undersøgelsen er bygget op i tre trin:

  1. Først beregnes baggrundsfaktorernes sammenhæng med den enkelte persons forbrug af offentlige forsørgelsesydelser i 2017. Baggrundsfaktorerne indbefatter blandt andet information om alder, civilstand, uddannelse og indlæggelser.
  2. Dernæst anvendes disse sammenhænge til for hvert år i perioden at beregne den andel af året, hvor hver person forventes at modtage en offentlig forsørgelsesydelse.
  3. På baggrund af de individuelle forventninger beregnes endeligt for hvert år den gennemsnitlige andel af året, hvor Lolland Kommunes borgere i gennemsnit forventes at modtage en offentlig forsørgelsesydelse. Denne udvikling i kommunens udgiftsbehov holdes op imod den tilsvarende udvikling på landsplan.

Det er vigtigt at understrege, at udgiftsbehovet opgøres som den andel af året, kom­mu­nens borgere i gennemsnit forventes at modtage en offentlig forsørgelsesydelse, og at rapporten ikke undersøger ydelsernes omfang og ressourcetræk.

VIVE har i april 2019 udført en tilsvarende analyse for Aarhus Kommune.

Udgivelsens forfattere

  • Jonatan Kjældgaard JensenSøren Teglgaard JakobsenIben Bolvig

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Lolland Kommune
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev