Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 12. SEP 2025
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Understanding social wellbeing in classrooms

the influence of peer networks

Udgivelsens forfattere:

  • Anne Brink Nandrup
  • Sidsel Vive Jensen
  • Rune Vammen Lesner
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Læs artiklen i Educational Research
Læs artiklen i Educational Research
  • Anne Brink Nandrup

    Forsker

    23 23 19 41
    anna@vive.dk
  • Rune Vammen Lesner

    Seniorforsker, ph.d., cand.scient.oecon.

    33 69 77 61
    ruvl@vive.dk

Klassekammerater udgør nogle af de mest betydningsfulde relationer i barndommen, men vi ved stadig relativt lidt om, hvordan hele klassens sociale struktur (netværk) hænger sammen med det enkelte barns oplevelse af egen trivsel.

Social trivsel i klasseværelset

I et stort dansk studie med 905 klasser og næsten 17.000 elever i alderen 10–15 år har artiklens forfattere undersøgt, hvordan forskellige typer af sociale strukturer i klassen relaterer sig til børns sociale trivsel.

Undersøgelsen fokuserede på fire områder af trivsel: ensomhed, fællesskabsfølelse, accept og hjælpsomhed.

Resultaterne viser, at:

  • elever trives bedre i klasser, hvor fællesskabet er tæt, hvor der er relativt færre gensidige relationer og hvor grupper er mere gennemgående forbundet med hinanden, og hvor sociale relationer ikke kun centreret om få populære elever,
  • gode og stærke venskaber beskytter mod ensomhed og styrker følelsen af at høre til,
  • hele klassens sociale struktur har betydning, men det væsentligste er om eleverne selv er godt forbundet.

Undersøgelsen viser, at både individuelle venskaber og klassens samlede sociale struktur har betydning for elevernes trivsel, men at de forskellige strukturer er forbundet med forskellige domæner af elevernes trivsel.

Studiet bidrager dermed med en datadrevet tilgang til trivsel, som ikke kun sætter fokus på det enkelte barn, men også på klassen som et relationelt fællesskab.

Udgivelsens forfattere

  • Anne Brink NandrupSidsel Vive JensenRune Vammen Lesner

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Educational Research
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev