Videnskabelig artikel 12. SEP 2025
Understanding social wellbeing in classrooms
Udgivelsens forfattere:
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse

Social trivsel i klasseværelset
I et stort dansk studie med 905 klasser og næsten 17.000 elever i alderen 10–15 år har artiklens forfattere undersøgt, hvordan forskellige typer af sociale strukturer i klassen relaterer sig til børns sociale trivsel.
Undersøgelsen fokuserede på fire områder af trivsel: ensomhed, fællesskabsfølelse, accept og hjælpsomhed.
Resultaterne viser, at:
- elever trives bedre i klasser, hvor fællesskabet er tæt, hvor der er relativt færre gensidige relationer og hvor grupper er mere gennemgående forbundet med hinanden, og hvor sociale relationer ikke kun centreret om få populære elever,
- gode og stærke venskaber beskytter mod ensomhed og styrker følelsen af at høre til,
- hele klassens sociale struktur har betydning, men det væsentligste er om eleverne selv er godt forbundet.
Undersøgelsen viser, at både individuelle venskaber og klassens samlede sociale struktur har betydning for elevernes trivsel, men at de forskellige strukturer er forbundet med forskellige domæner af elevernes trivsel.
Studiet bidrager dermed med en datadrevet tilgang til trivsel, som ikke kun sætter fokus på det enkelte barn, men også på klassen som et relationelt fællesskab.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Educational Research