Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. APR 2024 - 31. DEC 2029
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Styrket undervisning for anbragte og udsatte børn og unge – Evaluering af udviklingen fra 2024 til 2029

Undersøgelsens deltagere:

  • Sarah Richardt Schoop
  • Bente Bjørnholt
  • Jonas Westergaard
  • Martin Williams Strandby
  • Mikkel Giver Kjer
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Cathrine Ertmann/VIVE
  • Sarah Richardt Schoop

    Chefanalytiker, Cand.scient.pol

    51 53 94 51
    srsc@vive.dk
  • Mette Lausten

    Seniorforsker, cand.oecon.

    33 69 77 13
    mel@vive.dk

VIVE gennemfører en evaluering af, hvordan kvaliteten af undervisningen på behandlings- og specialundervisningstilbud og på specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem udvikler sig fra 2024 til 2029. Projektet indledes i 2024-2025 ved at gennemføre en baselinemåling, der skal danne grundlag for at vurdere udviklingen i 2029.

Formålet med evalueringen er at følge op på virkningen og implementeringen af den politiske aftale fra 2022 om styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge for at vurdere, om hensigterne bag den politiske aftale bliver indfriet. Projektet undersøger derfor, hvordan kvaliteten af undervisningen i behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem vurderes, og om kvaliteten af undervisningen styrkes over en 5-årige periode frem til 2029.

Undersøgelsesspørgsmålet er helt specifikt: Hvordan vurderes kvaliteten af undervisningen på undervisningstilbuddene at være i 2029, og hvordan har kvaliteten udviklet sig fra 2024 til 2029?

Første del af denne evaluering skal skabe en baselinemåling over, hvilke indikatorer der kan belyse kvaliteten i de daglige faglige aktiviteter i specialundervisningstilbuddene, og hvordan skoleledere, undervisere og kommunale aktører vurderer kvaliteten i undervisningen i 2024-2025.

Metoder

Undersøgelsen vil i 2024-2025 indeholde en spørgeskemaundersøgelse blandt ledere og lærere på behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem, interview med de centrale kommunale aktører, en dokumentanalyse af de indgåede kvalitetsaftaler mellem beliggenhedskommune og specialundervisningstilbud og et afgrænset casestudie med interview af ledere, undervisere og elever, for at kvalificere resultaterne af dataindsamlingen.

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Sarah Richardt Schoop
  • Projektmedarbejdere

    Bente BjørnholtJonas WestergaardMartin Williams StrandbyMikkel Giver Kjer

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    Børne- og Undervisningsministeriet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev