Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
Undersøgelse i gang 1. OKT 2021 - 1. OKT 2024
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

VIVE evaluerer nationalt initiativ til at hjælpe udsatte børn med trivsel, læring og faglige efterslæb efter covid-19

Undersøgelsens deltagere:

  • Vibeke Myrup Jensen
  • Louise Beuchert
  • Marianne Mikkelsen
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
  • Vibeke Myrup Jensen

    Seniorforsker, ph.d. (økonomi), cand.scient.soc.

    33 48 08 90
    vmj@vive.dk

Skoler i udvalgte kommer har fået tilført ekstra penge for bedre at kunne hjælpe elever, der har haft det svært under nedlukningen af skolerne som følge af covid-19. VIVE skal undersøge, om de ekstra midler har hjulpet eleverne.

Elever i grundskolen har de seneste år haft lange perioder med hjemmeundervisning som følge af covid-19-pandemien. Undersøgelser tyder på, at nedlukningen af skoler har haft betydelige konsekvenser for elevernes faglige niveau.

Derfor er der iværksat et nationalt initiativ, der understøtter udvalgte kommuner i at løfte elevers trivsel og læring efter covid-19. De deltagende skoler i de udvalgte kommuner kan vælge at igangsætte forskellige typer af målrettede skoleunderstøttende indsatser. Det kan for eksempel være tolærerordning, makkerlæring eller undervisning i små grupper, som har til fælles, at der findes dokumenteret viden om deres positive virkning på elevers faglighed.

Formål

Formålet med VIVEs evaluering af initiativet er at skabe viden om de forskellige skoleunderstøttende indsatsers virkning for de deltagende børns faglige og trivselsmæssige udvikling i forlængelse af en lang periode med hjemmeundervisning.

VIVE undersøger, om midlerne er kommet eleverne til gavn og betydningen af indsatserne for børns trivsel og læring. I evalueringen kortlægges viden om de børn, der modtager indsatserne, og hvilke indsatser de har modtaget. Med afsæt i viden om, hvilke indsatser der iværksættes, undersøges derefter indsatsernes implementering ude på skolerne, og om der er virkninger og effekter for eleverne under indsatsperioden.

Evalueringen har også til formål at sikre, at der indsamles relevant viden, så erfaringer kan deles på tværs af skoler/kommuner.

Metoder

Vi anvender flere metoder til at belyse forskelige aspekter af evalueringen. For det første ser vi på, hvorvidt eleverne oplever større faglig trivsel i løbet af projektperioden ved at foretage en start- og slutmåling af de enkelte indsatser. Dernæst foretager vi en større registerbaseret undersøgelse, som har til formål at undersøge, hvorvidt indsatserne har påvirket de faglige resultater i klassen. Lærernes oplevelse af indsatserne, og hvorvidt de har gavnet eleverne, belyses også via survey og enkelte interview.

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Vibeke Myrup Jensen
  • Projektmedarbejdere

    Louise BeuchertMarianne Mikkelsen

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    Novo Nordisk Fonden
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev