Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. MAJ 2023 - 1. SEP 2026
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

STEREO – kønsstereotyper i et organisatorisk perspektiv

Undersøgelsens deltagere:

  • Maria Falk Mikkelsen
  • Mogens Jin Pedersen
  • Mathilde Cecchini
  • Torbjørn Rota Knudsen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Forskere fra VIVE, SDU og KU undersøger, hvilken rolle skolen spiller i forhold til kønsstereotype forestillinger.
  • Maria Falk Mikkelsen

    Seniorforsker, Ph.d. i statskundskab

    33 48 09 31
    mfm@vive.dk

Hvilken rolle spiller skolen i forhold til kønsstereotype forventninger til uddannelse? Det undersøger forskere fra VIVE, SDU og KU.

Ingeniører, fysikere, dataloger, robotteknologer eller meteorologer. Der er få kvinder i en lang række STEM-fag i Danmark.

Udenlandske undersøgelser har vist, at kønsstereotypiske forestillinger – som at STEM-fag er mere for drenge end for piger – påvirker piger og drenges præstationer og valg af uddannelse.

Det er et problem for den enkelte, der får begrænset sine muligheder i livet, og for samfundet, der går glip af kvindelige talenter inden for STEM-fagene.

Forskere fra VIVE, SDU og KU undersøger, hvilken rolle skolen spiller i forhold til kønsstereotype forestillinger. Formålet er at skabe viden om, hvordan kønsstereotyper bliver skabt og udvikler sig.

Kan kvindelige naturfagslærere være med til at ændre kønsstereotypiske forventninger til uddannelse hos piger og drenge? Kan viden om ulighed mellem kønnene ændre lærernes tilgang til eleverne, og kan samme viden være med til at nedbryde kønsstereotypiske uddannelsesforventninger hos piger og drenge? Det er nogle af de spørgsmål, som forskerne skal undersøge.

Metoder

Projektet vil foretage en omfattende kvantitativ og kvalitativ empirisk afdækning af kønsstereotypiske forestillinger om piger og drenge i Danmark blandt elever og lærere i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne samt blandt forældre og skoleledere i folkeskolen.

Som en del af denne afdækning undersøges betydning af lærerens køn og kønsstereotypiske forestillinger for elevernes udvikling af selvsamme forestillinger. Ved hjælp af et felteksperiment vil projektet efterfølgende undersøge, hvorvidt måling af kønsstereotypiske forestillinger, samt at give denne information til skolerne, kan bidrage til at mindske kønsuligheder.

Endelig undersøger projektet, hvorvidt skolers performance i forhold til kønsuligheder påvirker forældres opfattelser af skoler.

VIVEs andel i projektet

Maria Falk Mikkelsen er projektleder på projektet. Mathilde Cecchini (SDU) er ansat på projektet som 1-årig postdoc, og hun vil stå for den kvalitative dataindsamling. Mogens Jin Pedersen (KU) er yderligere ansat på projektet.

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Maria Falk Mikkelsen
  • Projektmedarbejdere

    Mogens Jin PedersenMathilde CecchiniTorbjørn Rota Knudsen

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    Danmarks Frie Forskningsfond
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev