Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­maj 2023 - september 2026

Forskere skaber viden om, hvordan kønsstereotyper bliver skabt og udvikler sig

Hvilken rolle spiller skolen i forhold til kønsstereotype forventninger til uddannelse? Det undersøger forskere fra VIVE, SDU og KU.

Projektleder: Maria Falk Mikkelsen Projektmedarbejdere: Mogens Jin Pedersen , Mathilde Cecchini & Torbjørn Rota Knudsen
Børn og unge, Folkeskole, Ligestilling, Videregående uddannelse, Uddannelse, Ungdomsuddannelse
Forskere fra VIVE, SDU og KU undersøger, hvilken rolle skolen spiller i forhold til kønsstereotype forestillinger. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Maria Falk Mikkelsen Seniorforsker, Ph.d. i statskundskab M: 33 48 09 31 mfm@vive.dk

Ingeniører, fysikere, dataloger, robotteknologer eller meteorologer. Der er få kvinder i en lang række STEM-fag i Danmark.

Udenlandske undersøgelser har vist, at kønsstereotypiske forestillinger – som at STEM-fag er mere for drenge end for piger – påvirker piger og drenges præstationer og valg af uddannelse.

Det er et problem for den enkelte, der får begrænset sine muligheder i livet, og for samfundet, der går glip af kvindelige talenter inden for STEM-fagene.

Forskere fra VIVE, SDU og KU undersøger, hvilken rolle skolen spiller i forhold til kønsstereotype forestillinger. Formålet er at skabe viden om, hvordan kønsstereotyper bliver skabt og udvikler sig.

Kan kvindelige naturfagslærere være med til at ændre kønsstereotypiske forventninger til uddannelse hos piger og drenge? Kan viden om ulighed mellem kønnene ændre lærernes tilgang til eleverne, og kan samme viden være med til at nedbryde kønsstereotypiske uddannelsesforventninger hos piger og drenge? Det er nogle af de spørgsmål, som forskerne skal undersøge.

Metoder

Projektet vil foretage en omfattende kvantitativ og kvalitativ empirisk afdækning af kønsstereotypiske forestillinger om piger og drenge i Danmark blandt elever og lærere i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne samt blandt forældre og skoleledere i folkeskolen.

Som en del af denne afdækning undersøges betydning af lærerens køn og kønsstereotypiske forestillinger for elevernes udvikling af selvsamme forestillinger. Ved hjælp af et felteksperiment vil projektet efterfølgende undersøge, hvorvidt måling af kønsstereotypiske forestillinger, samt at give denne information til skolerne, kan bidrage til at mindske kønsuligheder.

Endelig undersøger projektet, hvorvidt skolers performance i forhold til kønsuligheder påvirker forældres opfattelser af skoler.

VIVEs andel i projektet

Maria Falk Mikkelsen er projektleder på projektet. Mathilde Cecchini (SDU) er ansat på projektet som 1-årig postdoc, og hun vil stå for den kvalitative dataindsamling. Mogens Jin Pedersen (KU) er yderligere ansat på projektet.

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

Danmarks Frie Forskningsfond

Læs også
  1. Debatindlæg

    Økonomisk straf for skolefravær rammer de mest sårbare elever

  2. Nyhed

    Restricted Childhood, Interrupted Youth

  3. Rapport

    Sådan kan socialfaglige medarbejdere integreres i skole og dagtilbud for at forebygge mistrivsel blandt børn og unge

  4. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  5. Rapport

    VIVE har kortlagt indsatser, der kan støtte børn med autisme eller ADHD

  6. Rapport

    Unge opnår hurtigt en markant positiv effekt på løn og beskæftigelse ved at tage erhvervsuddannelse – for voksne varierer det mere

  7. Rapport

    Nyt redskab måler science-kapital

  8. Inspirationshæfte

    Kan fodboldtræning få unge i uddannelse og arbejde?

  9. Nyhed

    Indsats i Esbjerg får otte ud af ti deltagere i fritidsjob

  10. Undersøgelse i gang

    Hvordan oplever SOSU-elever og SOSU-medarbejdere med migrantbaggrund arbejdet i ældreplejen?

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os