Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­april 2018 - december 2023

Hvilken effekt har hyppigheden af test på skoleelevers præstation?

Test i skolen bliver ofte brugt til at følge elevernes akademiske udvikling. Samtidig kan test potentielt påvirke elevernes præstation i skolen. Derfor undersøger VIVE Campbell, hvilken effekt det har på elevers præstation, om de bliver testet tit eller sjældent.

Projektleder: Anja Bondebjerg Projektmedarbejdere: Julie Kaas Seerup & Trine Filges
Systematiske metoder, Folkeskole
Hvordan påvirker ændringer i hyppigheden af test i skolen elevernes præstation i grundskolen og gymnasiet? Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Jens Dietrichson Seniorforsker, ph.d. M: 33 69 77 97 jsd@vive.dk

I de seneste år har der været et øget politisk fokus på at evaluere skoleelevers læring. Det har blandt andet medført flere nationale og internationale test som PISA-undersøgelsen. Samtidig er der inden for både politik og forskning debat om effekten af test på uddannelsesområdet, og hvor mange tests der er passende.

På den ene side af debatten er et ønske om at monitorere elevernes læring og en forventning om, at test kan forbedre elevernes præstation og læring. Desuden menes hyppige test at kunne forbedre elevernes læring, da testresultaterne giver lærerne information om elevernes styrker og svagheder. Samtidig har øvelsestest, såkaldte formative test, potentiale til at øge elevernes hukommelsesevne og derigennem læring.

På den anden side af debatten ses en bekymring for negative konsekvenser ved test i skolen. Bekymringerne går på øget eksamensangst hos eleverne, og at testene tager tid fra anden undervisning. Det er særligt summative test – fx test, der evaluerer, hvor meget eleverne har lært ved afslutningen af et forløb – der kædes sammen med eksamensangst. 

Formål

Formålet med litteraturstudiet er at foretage en systematisk indsamling af viden om, hvordan ændringer i hyppigheden af test i skolen påvirker elevernes præstation i grundskolen og gymnasiet. Vi vil også undersøge, om ændringer i testfrekvensen har en effekt på eksamensangst hos eleverne. Litteraturstudiet er særlig relevant for lærere og politikere inden for uddannelsesområdet som vejledning til en optimal testfrekvens i grundskolen og gymnasiet.

Metode

Undersøgelsen er et Campbell-review, hvor VIVE systematisk og metodisk afdækker, hvilken publiceret, international viden der findes på området. Forventningen er, at man på baggrund af de indsamlede studier kan foretage meta-analyser. Yderligere vil vi undersøge, om eventuelle effekter varierer afhængigt af skolefag, alder/klassetrin, typen af test og interventionens længde.

Læs også
  1. Rapport

    Udfordringer med inkluderende læringsmiljøer opfattes forskelligt i kommunerne

  2. Debatindlæg

    Lokale forskelle i kommunal velfærd er en naturlig konsekvens af mindre bureaukrati

  3. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  4. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

  5. Nyhed

    Promoting interactive skills and mind-mindedness among early childcare professionals: study protocol for a randomized wait-list controlled trial comparing the Circle of Security approach with care as usual in center-based childcare (the SECURE project)

  6. Undersøgelse i gang

    VIVE undersøger normeringer i de danske fritidstilbud

  7. Rapport

    Middelfart lykkes langt hen ad vejen med inkluderende læringsmiljøer

  8. Undersøgelse i gang

    Evaluering af indsats til at styrke ordblindes læsning og stavning

  9. Nyhed

    Webinar: Hvad er erfaringerne med mellemformer mellem almen- og specialundervisning?

  10. Rapport

    Læringsfællesskab er lykkedes i Rødovre Kommune

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os