Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. APR 2019 - 31. DEC 2022

Hvordan påvirker inklusion livskvalitet, læring og udvikling hos børn med særlige behov? og Class Size in Special Education (to reviews)

Undersøgelsens deltagere:

  • Nina Thorup Dalgaard
  • Nina Thorup Dalgaard
  • Bjørn Christian Arleth Viinholt
  • Anja Bondebjerg
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
VIVE kortlægger som led i internationalt Campbell-samarbejde, om inklusion har positiv indvirkning på udsatte børns livskvalitet, læring og udvikling.
  • Nina Thorup Dalgaard

    Seniorforsker

    33 48 08 51
    nitd@vive.dk

VIVE Campbell skal undersøge, hvilken indflydelse inklusion har på livskvalitet, læring samt social og faglig udvikling hos børn med særlige behov. Det sker gennem en forskningsoversigt, der skal belyse, hvilke effekter inklusion har for børn med særlige behov.I et relateret review undersøger VIVE Campbell, hvilken effekt klassestørrelse har på læring, udvikling og livskvalitet hos børn med særlige behov. Formålet er at bidrage med kvalificeret viden, som kan hjælpe beslutningstagere og undervisere med at skabe de bedste vilkår for børn i specialtilbud.

Børn med særlige behov har ofte brug for støtte gennem deres skoletid gennem specialtilbud og -undervisning. Den traditionelle specialundervisning adskiller børn med særlige behov fra den almindelige klasse, hvor børn med særlige behov i stedet undervises i mindre klasserum med færre elever. Der har dog helt tilbage fra 1930'erne været ideologiske strømninger og politiske initiativer for, at børn med særlige behov bliver inkluderet i almindelige skoleklasser.

Inklusion af børn med særlige behov til almindelige klasser har både vist positive og negative effekter. Der mangler derfor fortsat viden på området, herunder særligt, hvordan inklusion påvirker læring og udvikling hos børn med særlige behov.

Formål

Forskningsoversigten har til formål at måle effekten af inklusion, og hvordan det påvirker børnenes læring, faglige og sociale udvikling samt livskvalitet. Forskningsoversigten skal bidrage med kvalificeret viden, som kan inspirere politikere og relevante instanser i deres arbejde med at skabe de bedste vilkår for børn med særlige behov.

Metode

Undersøgelsen er en systematisk forskningsoversigt over relevante studier, der måler effekten af inklusion hos børn med særlige behov. Undersøgelsen vil desuden indeholde en eller flere meta-analyser. Formålet med meta-analyse er at identificere en effekt i resultaterne fra de enkelte studier og derefter lave en samlet konklusion.

Protokol for projektet

En protokol er en plan for og beskrivelse af, hvordan et review skal laves.

Protokollen beskriver bl.a. formålet med reviewet og skitserer, hvordan man vil søge, screene, kode og analysere studierne. 

Læs protokollen for projektet her.

 

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Nina Thorup Dalgaard
  • Projektmedarbejdere

    Nina Thorup DalgaardBjørn Christian Arleth ViinholtAnja Bondebjerg

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    VIVE Campbell
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev