Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. JAN 2021 - 30. JUN 2025
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Hvorfor bliver effekterne af skoleindsatser mindre over tid?

Undersøgelsens deltagere:

  • Jens Dietrichson
  • Trine Filges
  • Roopali Bhatnagar
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Kan en række mekanismer forklare de faldende effekter af skoleindsatser over tid?
  • Jens Dietrichson

    Seniorforsker, ph.d.

    33 69 77 97
    jsd@vive.dk

VIVE undersøger, hvorfor effekterne af en skoleindsats ofte aftager over tid. Årsagerne til faldende effekter er en vigtig del af vurderingen af, om omkostningerne står mål med indsatsens effekt på elevernes læse- og regnefærdigheder.

Effekterne af indsatser i skolen er typisk større, hvis de bliver målt lige efter en indsats end ved senere målinger. Det er et veldokumenteret mønster, men årsagerne hertil er fortsat ukendte. De ukendte årsager til faldende effekter af skoleindsatser over tid har dog stor betydning for indsatsernes omkostningseffektivitet, altså om indsatsens omkostninger står mål med de resultater, den skaber for skoleeleverne, og det kan igen have indflydelse på motivationen for at igangsætte flere indsatser. Derfor er det vigtigt at undersøge mekanismerne bag de faldende effekter af skoleindsatser over tid.

Undersøgelsen ser på, om en række mekanismer muligvis kan forklare de faldende effekter af skoleindsatser over tid. Beror de faldende effekter af en skoleindsats eksempelvis på, at de elever, som deltager i indsatsen, glemmer tillærte færdigheder, så de kun påvirkes positivt i kort tid? Eller kan det forklares ved, at kontrolgruppen får mere hjælp end indsatsgruppen efter indsatsperiodens slut?

Viden fra projektet er særligt relevant for beslutningstagere på skoleområdet, der ønsker at gennemføre indsatser for at forbedre børns færdigheder inden for især læsning og matematik.

Metoder

Projektet bruger data fra flere tidligere systematiske forskningsoversigter på skoleområdet, som har målt udfald i læsning og matematik. Disse forskningsoversigter er blevet gennemført af VIVE Campbell. Vi vil kombinere disse datamængder med metaanalytiske metoder for at teste hypoteser om, hvorfor effektstørrelser reduceres over tid.

VIVE leder projektet. Vi samarbejder med en ph.d.-studerende på Institut for Virksomhedsledelse fra Aarhus Universitet.

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Jens Dietrichson
  • Projektmedarbejdere

    Trine FilgesRoopali Bhatnagar

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    VIVE Campbell
  • Samarbejdspartnere

    Roopali Bhatnagar, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus universitet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev