Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­juni 2020 - januar 2023

VIVE undersøger igen borgeres oplevelse med Jobcenter København

For anden gang undersøger VIVE, hvordan københavnere oplever deres møde med jobcenteret. Undersøgelsen har særligt fokus på de erfaringer og årsager, der ligger til grund for både positive og negative oplevelser, og kan bruges til eventuelle tilpasninger af jobcentrenes indsats.

Projektleder: Frederik Thuesen
Beskæftigelse, Kommune, Overførselsindkomst
VIVE undersøgte første gang tilfredsheden med de københavnske jobcentre i 2019. Nu bliver undersøgelsen gentaget hvert år i tre år. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Københavns Kommune har bedt VIVE undersøge, hvordan borgere oplever Jobcenter København.

Det er anden gang, VIVE undersøger borgeres oplevelse med de københavnske jobcentre. Den første undersøgelse i 2019 omfattede udsatte borgere, det vil sige borgere, der har udfordringer ud over ledighed.

Den nye undersøgelse i 2020 er udvidet, så der både er fokus på udsatte borgere og på job- og uddannelsesparate borgere. Dermed dækker den nye undersøgelse alle målgrupper i Jobcenter København.

Formål

Undersøgelsen skal bidrage med viden om, hvad der ligger til grund for både de positive og de negative oplevelser med jobcenteret, som københavnere har. Denne viden kan danne baggrund for eventuelle tilpasninger af jobcentrenes indsats over for målgrupperne.

Undersøgelsen gennemføres hvert år frem til 2022. Det gør det muligt at se, om der over tid sker en udvikling i målgruppernes oplevelse af jobcenteret.

Metoder

Undersøgelsen anvender både kvantitative (målbare data) og kvalitative spørgsmål. Ved at indsamle besvarelser fra et relativt stort antal borgere får vi viden om, hvordan målgruppen oplever indsatsen i Jobcenter København.

Syv faste spørgsmål, der besvares på en skala fra 1-5, gør det muligt at følge udviklingen over tid. Opfølgende åbne spørgsmål giver viden om de bagvedliggende forklaringer på borgernes vurdering af indsatsen.

Borgerne interviewes på jobcenteret, umiddelbart efter en samtale med deres sagsbehandler. VIVE vil hvert år til og med 2022 interviewe mellem 360 og 450 borgere.

Læs mere om undersøgelsen i 2019 af borgeres oplevelse med københavnske jobcentre. 

Om denne undersøgelse

Finansieret af:

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune

Læs også
  1. Nyhed

    Webinar: Få inspiration til at designe ressourcetildelingsmodeller på det specialiserede socialområde

  2. Rapport

    VIVE og EVA har gennemført et forarbejde med at udvikle en metode til at opgøre praksisnormering

  3. Nyhed

    Better care, better work? Reablement in Danish home care and the implications for care workers

  4. Nyhed

    Vedholdenhed: Små skridt af stor betydning

  5. Rapport

    Evaluering af lov om styrket forældreansvar

  6. Rapport

    Nyt læringsforløb støtter unge med autisme

  7. Rapport

    Støtte fra frivillige gavner sårbare forældres trivsel, job- og uddannelsesmuligheder

  8. Rapport

    Sådan er behovet for specialundervisning og støtte i Sønderborg Kommune

  9. Blogindlæg

    Vi mangler viden om mulige fordele ved friplejehjem

  10. Rapport

    Nyt afregningssystem for friplejehjem har i nogen grad sikret sammenhæng mellem takster og kommunens omkostninger

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os