Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 13. AUG 2024
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Børn, unge og familie

Evaluering af Doolexia

Effekt, implementering og omkostninger af Doolexia fra et lodtrækningsforsøg på 29 skoler

Udgivelsens forfattere:

  • Louise Beuchert
  • Vibeke Myrup Jensen
  • Mikkel Giver Kjer
  • Marianne Mikkelsen
  • Kasper Skov Petersen
  • Martin Williams Strandby
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Børn, unge og familie
Arkivfoto: Doolexia Aps
  • Louise Beuchert

    Seniorforsker, cand.oecon, ph.d.

    33 69 77 33
    lobe@vive.dk

Et lodtrækningsforsøg af skoleindsatsen Doolexia, som er rettet mod elever med ordblindhed og andre læse- og stavevanskeligheder, viser, at indsatsen hjælper eleverne til at stave og læse bedre, og effekten holder ved et halvt år efter, Doolexia-forløbet er afsluttet.

VIVE har evalueret effekt, implementering og omkostninger af indsatsen. Lodtrækningsforsøget viser, at indsatsen har effekt. De deltagende læsevejledere bekræfter ligeledes gennem spørgeskema, interviews og skolebesøg, at eleverne er motiverede, engagerede og bliver bedre til at stave og læse. Flere ser også andre positive udviklinger for deres elever; blandt andet er deres arbejdstempo forøget, og de tror mere på deres egne evner – ligesom en del af læsevejlederne også oplever, at elevernes trivsel er forbedret.

Indsatsen er bygget op om daglig træning af stavning og læsning i et computerprogram (Doolexia) på elevernes egen computer kombineret med én ugentlig holdlektion med skolens læsevejleder. Læsevejlederne har forinden modtaget kursus i Doolexia og følger et fast tilrettelagt undervisningsforløb med ugeplaner for hver af de 16 uger, som Doolexia-forløbet varer.

Computerprogrammet træner bogstavkendskab og kobling af ordenes grafiske elementer til deres sproglyde. Computerprogrammet bygger på en adaptiv algoritme, der tilpasser opgaverne til den enkelte elev. Det betyder, at hver elev får et træningsforløb, der er meget individuelt tilpasset. Læsevejlederne har været meget tilfredse med undervisningsforløbet og giver blandt andet udtryk for, at de oplever, at de ”når flere elever” end tidligere, også selvom der er 15 elever på et Doolexia-hold.

Evalueringen viser desuden, at Doolexia-forløbet motiverer og gavner både piger og drenge – og både de elever, der tidligere er testet ’røde’ og ’gule’ på den nationale ordblindetest.

Det er Landsforeningen Læs & Stav, som blandt andet har som formål at støtte tilvejebringelse af evidensbaseret viden om effekter af forskellige ordblindeindsatser, som hos VIVE har bestilt og – med støtte fra blandt andet ATTA Fonden – finansieret evalueringen af indsatsen Doolexia.

524 skoleelever på 4.-8. klassetrin og 54 lærere fra 29 skoler har deltaget i evalueringen af Doolexia. Eleven skulle være testet ’rød’ eller ’gul’ på den nationale ordblindetest for at kunne deltage i forløbet.

Læs nyhed om rapporten
Læs rapportens hovedresultater
Download Key findings (In English)

Udgivelsens forfattere

  • Louise BeuchertVibeke Myrup JensenMikkel Giver KjerMarianne MikkelsenKasper Skov PetersenMartin Williams Strandby

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Landsforeningen Læs & Stav og ATTA fonden
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev