Mikkel Giver Kjer

Mikkel Giver Kjer er chefanalytiker og ekspert i grundskoleområdet.
Han har i over 10 år gennemført en række større undersøgelser med fokus på folkeskolen. Mikkel var blandt andet en central del af det følgeforskningsprogram, der undersøgte skolereformen fra 2014 til 2020. I de senere år har hans arbejde især kredset om fravær i grundskolen – blandt andet gennem evalueringen af loven om styrket forældreansvar og et større forskningsprojekt for TrygFonden.
Mikkel har desuden beskæftiget sig med en bred vifte af tematikker i folkeskolen, herunder skole-hjem-samarbejde, elevmotivation, matematikvanskeligheder, vold, trivsel og skoleledelse.
Han arbejder med både kvantitative og kvalitative metoder og har særlig ekspertise i at interviewe børn og unge samt i at udvikle spørgeskemaer målrettet dem. I de senere år har han udgivet forskningsartikler baseret på diskursanalyser, hvor børn og unge er centrale kilder.
Mikkel en hyppigt brugt foredragsholder om bl.a. elevmotivation, fravær og elevrettede evalueringer. Han er desuden fast klummeskribent på Folkeskolen.dk.