Nyhed 26. FEB 2024

Hjemmehjælpsmodtageres livskvalitet er faldet de seneste ti år

  • Ældre
Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE
Hjemmehjælpsmodtagere er blevet lidt mindre tilfredse med deres liv de seneste ti år.

De fleste hjemmehjælpsmodtagere er tilfredse med deres liv. Livskvaliteten er dog faldet de seneste ti år.

Føler du dig ren og præsentabel? Er dit hjem pænt og komfortabelt? Er du en del af et socialt fællesskab? Bestemmer du selv, hvad du vil foretage dig, og hvornår du gør det?

Hjemmehjælpsmodtagere er blevet lidt mindre tilfredse med deres liv de seneste ti år. Det viser en ny undersøgelse fra VIVE, hvor hjemmehjælpsmodtagerne har svaret på spørgsmål om livskvalitet relateret til den pleje, de modtager.

”Vores undersøgelse viser, at hjemmehjælpsmodtagernes livskvalitet er faldet. Det kan muligvis hænge sammen med, at hjemmehjælpen er under pres i mange kommuner,” siger Anna Amilon, seniorforsker i VIVE.

Det er Social-. Bolig- og Ældreministeriet, der har finansieret undersøgelsen gennem ministeriets årlige trækningsret på analyse- og forskningsopgaver fra VIVE.

VIVE har undersøgt hjemmehjælpsmodtagernes omsorgsrelaterede livskvalitet, altså livskvalitet der knytter sig til den pleje og omsorg, som de modtager.

Vores undersøgelse viser, at hjemmehjælpsmodtagernes livskvalitet er faldet. Det kan muligvis hænge sammen med, at hjemmehjælpen er under pres i mange kommuner
Anna Amilon, seniorforsker

VIVE har analyseret livskvaliteten på en skala, der går fra -0,17 til 1. Hjemmehjælpsmodtagernes gennemsnitlige livskvalitet er faldet fra 0,88 i 2012 til 0,83 i 2022.

Mangel på ressourcer og arbejdskraft i hjemmeplejen kan påvirke livskvaliteten

VIVEs undersøgelse indikerer, ligesom flere andre undersøgelser, at kommunerne i stigende grad målretter hjemmehjælpen mod de svageste ældre, som har mest brug for hjælp i hverdagen.  Samtidig får hjemmehjælpsmodtagerne generelt mindre hjælp end tidligere, særligt til personlig pleje som at komme op af sengen, få tøj på og børste tænder. Mange kommuner mangler desuden kvalificeret arbejdskraft og ansætter flere ufaglærte medarbejdere.

”Mangel på ressourcer og kvalificeret arbejdskraft kan have påvirket hjemmehjælpsmodtagernes livskvalitet. En stor del af hjemmehjælpsmodtagerne møder for eksempel flere forskellige medarbejdere, og tidligere undersøgelser har vist, at det påvirker deres trivsel,” siger Anna Amilon.

Hun påpeger, at det er vigtigt at huske, at de fleste hjemmehjælpsmodtagere stadig har høj livskvalitet.

Hjemmehjælpsmodtagerne har svaret på spørgsmål om livskvalitet på otte områder: Kontrol over dagliglivet, personlig pleje og velbefindende, mad og drikke, tryghed, social kontakt, aktiviteter, boligen og værdighed. Livskvaliteten er faldet på alle områder bortset fra værdighed.