Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del

Inklusion, specialpædagogik og mellemformer

Inklusion har stor bevågenhed i disse år, hvor kommuner, skoler, ministerier og styrelser igangsætter en række udviklingsarbejder. På denne side har vi samlet centrale udgivelser fra VIVE om inklusion samt information om VIVEs igangværende undersøgelser på området.

Thyge Tegtmejer Seniorforsker, ph.d.
M: 33 69 77 47 thte@vive.dk
Tema: Inklusion, specialpædagogik og mellemformer
  • Inkluderende læringsmiljøer
  • Mellemformer
  • Kommuneanalyser
  • Nyheder og arrangementer

Inklusion er en central skolepolitisk målsætning om, at læringsmiljøet i skolen skal tilpasses, så børns forskellige undervisningsmæssige og sociale behov kan tilgodeses inden for rammerne af almenskolen. Derfor er det også beskrevet i folkeskolens lovgrundlag, at børn, hvis udvikling og læring kræver en særlig hensyntagen eller støtte, skal modtage denne som en del af deres skolegang, samt at støtten fortrinsvis bør organiseres i regi af elevens almindelige klasse.

Udfordringer i inklusionen

Der er imidlertid en række særlige undervisningsmæssige behov, som almenskolesystemet har vanskeligt ved at imødekomme, og hvor eleverne i stedet visiteres til specialundervisning uden for almenskolens rammer. 

Øget behov for særlig støtte

I Danmark bliver stadig flere elever visiteret fra almenskoler til specialskoler og specialklasser. Antallet af børn, som udredes ved børne- og ungdomspsykiatrien og modtager en diagnose, er også stigende.

Mellemformer som en del af løsningen

Udviklingen har ledt til, at en lang række kommuner aktuelt bestræber sig på at opbygge kapacitet og kompetencer inden for almenskolen til at arbejde med en mere sammensat elevgruppe, samt at kommuner og skoler arbejder på at organisere sig, så man bedre kan tilgodese elevers støttebehov inden for rammerne af skolen. Det sker blandt andet i de såkaldte mellemformer.

VIVE gennemfører og bidrager løbende til undersøgelser, forskning og evaluering på området, og vi har samlet information om en række centrale undersøgelser på denne side

Publikationer og viden om

Inkluderende læringsmiljøer

Evaluering af inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand

Se materiale om inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
Publikationer og viden om

Mellemformer

Undersøgelser af mellemformer mellem almenundervisning og specialundervisning

Se materiale om mellemformer
Undersøgelser for enkeltkommuner

Kommuneanalyser

Læs om VIVEs undersøgelser af organisering og praksis i enkeltkommuner
Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os