Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 14. SEP 2025
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Beyond academic achievement: class size and distress in early school years

Udgivelsens forfattere:

  • Louise Beuchert
  • Anne Brink Nandrup
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Læs den videnskabelige artikel
Læs den videnskabelige artikel

Abstract

Selvom effekterne af klassestørrelse længe har tiltrukket både akademisk og offentlig opmærksomhed, har kausal forskning primært fokuseret på faglige præstationer, hvilket potentielt undervurderer de bredere konsekvenser for eleverne.

Ved hjælp af data fra danske folkeskoler dokumenterer denne undersøgelse, at større klasser i 0.–2. klasse signifikant øger elevernes selvrapporterede fysiske og følelsesmæssige belastning, med effekter særligt blandt elever fra lavindkomstfamilier.

Resultaterne fremhæver de sociale og følelsesmæssige konsekvenser af klassestørrelse og understreger vigtigheden af at tage hensyn til elevers trivsel sideløbende med faglige resultater, når man vurderer og udformer politikker omkring klassestørrelser.

Udgivelsens forfattere

  • Louise BeuchertAnne Brink Nandrup

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    Applied Economics Letters
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev