Videnskabelig artikel 14. SEP 2025
Beyond academic achievement: class size and distress in early school years
Udgivelsens forfattere:
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Abstract
Selvom effekterne af klassestørrelse længe har tiltrukket både akademisk og offentlig opmærksomhed, har kausal forskning primært fokuseret på faglige præstationer, hvilket potentielt undervurderer de bredere konsekvenser for eleverne.
Ved hjælp af data fra danske folkeskoler dokumenterer denne undersøgelse, at større klasser i 0.–2. klasse signifikant øger elevernes selvrapporterede fysiske og følelsesmæssige belastning, med effekter særligt blandt elever fra lavindkomstfamilier.
Resultaterne fremhæver de sociale og følelsesmæssige konsekvenser af klassestørrelse og understreger vigtigheden af at tage hensyn til elevers trivsel sideløbende med faglige resultater, når man vurderer og udformer politikker omkring klassestørrelser.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Applied Economics Letters