Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel 13. JAN 2025

Beyond entrepreneurship education: the long-term impact of higher education teaching models on new venture creation

Udgivelsens forfattere:

  • Kasper Merling Arendt
  • Bo T. Christensen
  • Vibeke Myrup Jensen
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Trine Bille
Læs den videnskabelige artikel
Læs den videnskabelige artikel

Abstract

Formål

De pædagogiske tilgange på videregående uddannelser påvirker de studerendes intentioner om at starte egen virksomhed. Der findes imidlertid begrænset viden om pædagogikkens langsigtede effekter på opstarten af nye virksomheder. Tidligere forskning har fokuseret snævert på effekterne af de pædagogiske tilgange udelukkende på entreprenørskabsuddannelser, mens dette studie bevæger sig ud over dette snævre fokus ved at undersøge effekterne af forskellige pædagogiske tilgange på virksomhedsopstart over en bred vifte af forskelligartede uddannelsesprogrammer.

Design/metode

Vi undersøger effekten af pædagogiske undervisningstilgange på etablering af nye virksomheder på tværs af 35 uddannelsesprogrammer (både entreprenørskabs- og andre erhvervsøkonomiske programmer) ved en stor dansk handelshøjskole, hvor vi følger data for virksomhedsopstart i op til 5 år, efter at de studerende dimitterer (N = 4.717).

Resultater

”Kompetencebaserede” undervisningstilgange har en positiv effekt på, om dimittender etablerer nye virksomheder inden for de første 5 år på tværs af alle uddannelser, uden forskel mellem entreprenørskabsprogrammer og øvrige erhvervsøkonomiske programmer.

Forskningsmæssige begrænsninger og implikationer

Disse fund har betydning for både uddannelses- og entreprenørskabsforskning samt for politikere og undervisere, da resultaterne peger på, hvordan særlige pædagogiske greb kan tages i brug, hvis man ønsker at fremme erhvervsaktivitet blandt dimittender – også uden for traditionelle entreprenørskabsuddannelser.

Originalitet/værdi

For første gang påvises det, at ”kompetencebaserede” undervisningstilgange har en effekt på virksomhedsopstart på tværs af forskellige erhvervsøkonomiske programmer. Et centralt fund er, at undervisningstilgange har langsigtet betydning for iværksætteri, og at dette gør sig gældende, uanset om programmets indhold er centreret omkring entreprenørskab eller andre erhvervsøkonomiske emner.

Udgivelsens forfattere

  • Kasper Merling ArendtBo T. ChristensenVibeke Myrup JensenBeatrice Schindler RangvidTrine Bille

Om denne udgivelse

  • Publiceret i

    International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev