Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 9. DEC 2023
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Børn og unge i matematikvanskeligheder

En registeranalyse af konsekvenser og kendetegn

Udgivelsens forfattere:

  • Marianne Mikkelsen
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Vibeke Myrup Jensen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
15 pct. af danske 15-årige har så store udfordringer med matematik i PISAs matematiktest i 2018, at deres matematikfærdigheder vurderes at være utilstrækkelige for at begå sig i samfundet.
Download udgivelsen Hent rapporten Børn og unge i matematikvanskeligheder
Download udgivelsen Hent rapporten Børn og unge i matematikvanskeligheder
  • Marianne Mikkelsen

    Senioranalytiker

    23 46 23 52
    mami@vive.dk

Hver syvende 15-årig har utilstrækkelige matematikfærdigheder, hvilket forringer deres uddannelseschancer. Men faglige resultater kan allerede i indskolingen bruges til at opspore matematikvanskeligheder i 9. klasse.

Uddannelse er et af de forhold, som har størst betydning for både samfundets udvikling og den enkeltes livsmuligheder. Manglende matematikfærdigheder kan dog være en udfordring for at få en uddannelse.

15 pct. af danske 15-årige har så store udfordringer med matematik i PISAs matematiktest i 2018, at deres matematikfærdigheder vurderes at være utilstrækkelige for at begå sig i samfundet. Vi ved imidlertid ikke meget om børn og unge i matematikvanskeligheder. Formålet med denne undersøgelse har været at tilvejebringe ny dansk viden om børn og unge i matematikvanskeligheder. Undersøgelsen er finansieret af Egmont Fonden.

Forringede uddannelseschancer

Undersøgelsen viser, at matematikvanskeligheder i 9. klasse giver efterslæb gennem livet. Unge i matematikvanskeligheder har betydeligt ringere uddannelseschancer end unge med middel eller gode matematikfærdigheder. De har lavere sandsynlighed for at bestå folkeskolens afgangseksamen samt for at påbegynde en ungdomsuddannelse 5 år efter grundskolen og færdiggøre en ungdomsuddannelse 10 år efter grundskolen.

Tidlig opsporing af vanskeligheder

Undersøgelsen viser også, at faglige resultater allerede i 2. og 3. klasse kan bruges til at opspore matematikvanskeligheder. Der er en klar sammengæng mellem de unges faglige resultater i indskolingen og senere matematikvanskeligheder i 9. klasse. Blandt de elever, som i 3. klasse klarer sig dårligt i den nationale test i matematik, er 40 pct. i matematikvanskeligheder i 9. klasse. Det synes derfor at være muligt at opspore unge i matematikvanskeligheder relativt tidligt i skolen.

Fravær, lavere trivsel og funktionsnedsættelse

Skolegangen for unge i matematikvanskeligheder er ikke kun præget af faglige, men også trivselsmæssige udfordringer, som spiller ind på deres muligheder for at være læringsparate. Tre gange så mange unge i matematikvanskeligheder har en funktionsnedsættelse sammenlignet med unge med middel matematikfærdigheder, og de har endvidere mere fravær og lavere trivsel.

Etnicitet og social baggrund har betydning

Unge i matematikvanskeligheder adskiller sig fra unge med middel eller gode matematikfærdigheder på en lang række områder. Unge i matematikvanskeligheder kendetegnes ved oftere at være etniske minoritetsunge, og de kommer langt oftere fra ikke-boglige hjem eller fra hjem, hvor forældrene har en lavere tilknytning til arbejdsmarkedet.

Metode

Undersøgelsen bygger på registerbaserede analyser af mere end 780.000 unge, som har afsluttet 9. klasse i henholdsvis 2002-2004, 2007-2009, 2012-2014 og 2017-2019.

Der findes ikke en officiel definition af matematikvanskeligheder. Vi identificerer unge i matematikvanskeligheder på baggrund af en kombination af deres karaktergennemsnit ved de obligatoriske afgangsprøver i matematik og deres standpunktskarakterer i matematik i 9. klasse. Unge i matematikvanskeligheder definerer vi som de 15 pct., der har det laveste eller intet karaktergennemsnit. Det svarer cirka til de unge, som ikke består matematik (karakter under 2). Det er vigtigt at understrege, at vi med denne identifikation af matematikvanskeligheder ikke med sikkerhed kan vide, om det er er andre faktorer hos de unge, som driver de fundne resultater.

Læs mere om Børn og unge i matematikvanskeligheder

Nyhed
9. DEC 2023

Langvarige konsekvenser af matematikvanskeligheder i 9. klasse

  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Udgivelsens forfattere

  • Marianne MikkelsenBeatrice Schindler RangvidVibeke Myrup Jensen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Egmont Fonden
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev