Børns udvikling og familiers trivsel
Udgivelsens forfattere:
- Hans Henrik Sievertsen
- Christiane Præstgaard Christensen
- Lau Madsen
- Jakob Kaarup Jensen
Børn, unge og familie
Børn, unge og familie

Tidligere studier har påvist, at udfordringer tidligt i livet kan have langvarige konsekvenser for både børns udvikling og deres senere uddannelsesforløb. Denne rapport udforsker disse udfordringer i en større skala, ved at kombinere spørgeskemadata med registerdata for at afdække sammenhænge.
Hovedresultater
Undersøgelsen viser, at børn i familier med lavere indkomst, yngre forældre eller lavere uddannelsesniveau har større risiko for forsinket udvikling i førskolealderen.
Der er en tydelig sammenhæng mellem børnenes socio-emotionelle udvikling i 3-årsalderen og deres tidlige skolegang.
Undersøgelsen viser også, at børn i familier, der modtager støtte eller forebyggende foranstaltninger, ikke nødvendigvis klarer sig dårligere i tidlige skoleprøver, når man kontrollerer for socioøkonomiske faktorer.
Der er stor variation på tværs af kommuner i andelen af familier, der modtager støtte, hvilket tyder på kommunale forskelle i praksis eller faktorer, som ikke kan forklares ved socioøkonomiske data alene.
Metode
Rapporten er baseret på en kombination af kvantitative analyser af spørgeskemadata fra 60.000 børnefamilier fra SPOR og registerdata fra Danmarks Statistik samt Styrelsen for IT og Læring. Analyserne benytter regressionsmodeller for at belyse de statistiske sammenhænge mellem socioøkonomiske faktorer, børns udvikling og forældres trivsel.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Indenrigs – og Sundhedsministeriet via trækningsretUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd