Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Notat, ­27. januar 2017

Data om elevernes læring og progression

En forskningskortlægning og syntese

Jens Dietrichson , Kirstine Karmsteen , Bjørn Christian Viinholt Nielsen , Ida Scheel Rasmussen & Mette Agerskov Smith
Uddannelse, Folkeskole, Indsatser
Download udgivelsen

+ tilhørende materialer

Denne forskningskortlægning og -syntese indgår som en del af et større udviklings- og inspirationsprojekt, Data om elevernes læring og progression. Formålet med udviklings- og inspirationsprojektet er at give videns- og praksisbaserede anbefalinger til, hvordan data om elevernes progression kan indsamles, sammenstilles, vises og understøtte, at danske skoleelever bliver så dygtige, som de kan. Projektet skal illustrere og give anbefalinger til, hvordan skoler og kommuner kan bruge data til at beskrive og visualisere elevers progression, og hvordan pædagogisk personale kan anvende data i deres didaktiske arbejde for at styrke elevernes læring. Projektet skal have et bredt datafokus og bringe såvel centrale som de mange lokale data i anvendelse. Projektet skal vise muligheder for udveksling af data om progression mellem it-systemer, som anvendes i folkeskolens arbejde.
Denne kortlægning udgør, sammen med en erfaringsopsamling af praksis i danske skoler, første del af projektet. Forskningskortlægningen omhandler tre hovedtemaer:
1. Forståelser og definitioner af læring og progression
2. Måling af elevens læring og progression
3. Det fagprofessionelle arbejde med elevens progression.
Formålet med kortlægningen er at finde frem til relevante danske og in-ternationale studier og beskrive de svar, som den tidligere litteratur har afgivet på forskningsspørgsmålene. Vi diskuterer her også, hvilke muligheder og udfordringer der kan være forbundet med at overføre de resultater, vi har fundet fra internationale studier, til en dansk kontekst, og hvilke typer af læring der er vanskelige at fremskaffe data omkring.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Nyhed

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  3. Nyhed

    Organizational narratives in rehabilitation-focused dementia care — negotiating identities, interventions and personhood

  4. Rapport

    Specialundervisnings- og støttebehov i Haderslev Kommune

  5. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  6. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  7. Debatindlæg

    Flere og flere forældre vender folkeskolen ryggen. Og nej, det er ikke kun de rige

  8. Nyhed

    Striving to thrive: a randomized controlled trial of educational support interventions for children in out-of-home care

  9. Nyhed

    Non-Western Immigrants, the Transition from School to Education and to Work and NEET Status

  10. Nyhed

    Hvor udsatte er LGBT+-elever for mobning, mistrivsel og diskrimination i skolen og på ungdomsuddannelser?

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os