Decentrale træningstilbud i Faaborg-Midtfyn Kommune
Udgivelsens forfattere:
- Ældre
- Ledelse og implementering
- Sundhed Ældre, Ledelse og implementering, Sundhed
Faaborg-Midtfyn Kommune igangsatte i starten af 2018 tre såkaldte prøvehandlinger målrettet decentrale tilbud på træningsområdet:
- Decentraliseret motionsvejledning, hvor borgere tilbydes gruppebaseret og individuelt tilrettelagt motionsvejledning på tre lokale fitnesscentre, som kommunen samarbejder med
- Genoptræningsforløb for knæ- og ankelopererede borgere, hvor det kommunale genoptrænings-hold flyttes fra kommunens lokaler til et privat fitnesscenter
- Vedligeholdende træning, hvor to af kommunens eksisterende hold flyttes fra centralt placerede kommunale lokaler til henholdsvis en foreningsdrevet sportshal med tilhørende træningscenter og et privatejet fitnesscenter i to omkringliggende byer.
Prøvehandlingerne bunder i et politisk ønske om at kunne tilbyde sundhedsløsninger tæt på borgernes lokalmiljø. Forventningen er, at sådanne tilbud kan øge tilgængeligheden for borgere i kommunens yderområder, samt at lokalt forankrede tilbud i højere grad vil medvirke til at fastholde resultater og livsstilsændringer efter endt forløb.
VIVE har på opdrag af Faaborg-Midtfyn Kommune gennemført en evaluering af de decentrale prøvehandlinger på træningsområdet. Evalueringen har fokus på prøvehandlingernes implementering og organisering, den borgeroplevede kvalitet, og hvilke ressourcer det kræver at levere de decentrale tilbud sammenlignet med de eksisterende tilbud i kommunale lokaler.
Resultater og anbefalinger
Prøvehandlingernes økonomi: Opgørelserne af prøvehandlingernes økonomi viser, at de alle er forbundet med væsentlige meromkostninger sammenlignet med, hvad det koster at levere de tilsvarende tilbud i kommunalt regi. Langt hovedparten af meromkostningerne er relateret til lokaleleje hos private aktører. Det vurderes derfor, at der er et væsentligt potentiale for at mindske lokaleudgifterne i prøvehandlingerne og eventuelle lignende fremtidige tilbud, hvis:
- de indgåede aftaler i højere grad afspejler den lokaleanvendelse og dermed det ressourcetræk, samarbejdet indebærer for den private samarbejdspart
- de indgåede aftaler i højere grad matcher det beløb, privatpersoner betaler for tilsvarende ydelser hos den aktuelle samarbejdspart.
Prøvehandlingernes udmøntning: Evalueringen viser, at prøvehandlingerne er udmøntet som aftalt, og at de godt kan fungere i de udmøntede rammer. Der er dog ikke noget, som taler for, at de afprøvede tilbud bør bruges som førstevalg, hvis der er mulighed for at levere tilsvarende tilbud i de eksisterende kommunale lokaler.
De tre prøvehandlinger illustrerer vigtigheden af, at en given løsning fremadrettet matches med de oplevede behov og ressourcer hos de borgere, den omfatter, samt karakteren af de forløb, der er tale om.
Prøvehandlingerne har ikke understøttet de opstillede succeskriterier
En mindre gruppe af borgere i prøvehandlingen for genoptræning angiver, at de fortsat besøger det involverede fitnesscenter efter endt genoptræningsforløb, men herudover har evalueringen ikke fundet eksempler på, at prøvehandlingerne understøtter ønsket om øget nærhed eller brobygning for de borgere, hvis tilbud er flyttet fra kommunale lokaler. Det fremgår også, at de kommunale lokaler, der normalt huser de udflyttede tilbud, står tomme i størstedelen af de frigjorte tidsrum. Med det afsæt anbefales det, at eventuelle fremadrettede beslutninger om decentralisering af kommunale tilbud på træningsområdet baseres på:
- Konkret vurdering af, om der på den ønskede lokalitet er et tilstrækkeligt befolkningsgrundlag til at fylde tilbuddet med lokale borgere.
- En nærmere vurdering af, hvorvidt den tiltænkte placering har de rette rammer for borgernes træning og for de sociale elementer, der indgår i forløbet. Dette er især vigtigt, når der er tale om til-bud til borgere med nedsat funktionsniveau.
- Et konkret og aktuelt behov for at anvende de lokaler, der som følge af udflytningen bliver ledi-ge.
- En nærmere vurdering af, hvilke behov og muligheder den valgte målgruppe har for at deltage i de aktiviteter, der er ønske om at bygge bro til.
- En fleksibel tilgang, hvor man tager afsæt i den palet af mulige samarbejdsparter, der er i et givet lokalområde, frem for på forhånd at låse sig fast på en bestemt type af tilbud og samarbejdspartner.
Metode
Evalueringen er baseret på interview med de ledere og fagpersoner, der har været involveret i prøvehandlingerne, samt interview med et udvalg af de berørte borgere. Herudover anvendes skriftligt materiale fra prøvehandlingerne, lokalt udarbejdede opgørelser over prøvehandlingernes økonomi og lokalt gennemførte brugertilfredshedsundersøgelser.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Faaborg-Midtfyn KommuneUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd