working paper 29. DEC 2015
Elevers læring og skolelederfokus på faglighed
Udgivelsens forfattere:
Ledelse og implementering
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Skolelederne har betydning for elevernes læring. En kritisk faktor herfor er faglighed. Elevers læring er nemlig bedre på skoler, hvor skolelederen sætter faglighed i centrum, bl.a. ved at give lærerne gode faglige rammer for deres undervisning. Disse rammer kan bl.a. bestå af klare ledervisioner og høje forventninger til elevernes præstationer, rekruttering af fagligt stærke lærere, stimulering af en stærk faglig kultur med et samspil mellem lærerne indbyrdes, og en ledertype, der er proaktiv, innovativ og bl.a. anvender mål- og resultatstyring samt involverer sig i lærernes pædagogiske praksis, men som også viser lærerne tillid og involverer dem i skolens beslutningsprocesser. Betydningen af mål- og resultatstyring og lederinvolvering i pædagogik synes dog at variere med den sammenhæng, hvori de benyttes, herunder skoletype, lederautonomi, skolens hidtidige resultater og kombinationer med andre ledelsesredskaber.
Skolelederne er tiltænkt en vigtig og styrket rolle i gennemførelsen af folkeskolereformen. Traditionelt har Danmark haft skoleledere med forholdsvis lille ledelsesautoritet, men meget autonome lærere. Men folkeskolereformen sigter mod, at en stærkere administrativ og pædagogisk skoleledelse skal bidrage til, at eleverne opnår en bedre læring og trivsel. Det er derfor vigtigt at fremskaffe viden om, hvad skoleledelse betyder for elevernes læring. Hvad kendetegner skoleledelser, der har været i stand til at fremme læringen hos deres elever i Danmark og i udlandet?
Skolelederne er tiltænkt en vigtig og styrket rolle i gennemførelsen af folkeskolereformen. Traditionelt har Danmark haft skoleledere med forholdsvis lille ledelsesautoritet, men meget autonome lærere. Men folkeskolereformen sigter mod, at en stærkere administrativ og pædagogisk skoleledelse skal bidrage til, at eleverne opnår en bedre læring og trivsel. Det er derfor vigtigt at fremskaffe viden om, hvad skoleledelse betyder for elevernes læring. Hvad kendetegner skoleledelser, der har været i stand til at fremme læringen hos deres elever i Danmark og i udlandet?
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd