Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 3. DEC 2025
  • Sundhed
  • Sundhed

Facilitering af kvalitetsklynger

– En erfaringsopsamling

Udgivelsens forfattere:

  • Marie Henriette Madsen
  • Vibeke Kristine Scheller
  • Sundhed
  • Sundhed
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
  • Marie Henriette Madsen

    Projektchef, cand.scient.san.publ., ph.d.

    41 39 35 26
    mama@vive.dk

Mødeledelse er et vigtigt parameter for praktiserende lægers oplevelse af, om de får noget ud af møderne i kvalitetsklyngerne. Derfor er et nyt tilbud om ekstern mødefacilitering implementeret som en mulighed, klyngerne kan benytte sig af. Erfaringerne er, at eksterne facilitatorers bidrag til udbytte især opleves, når de understøtter gode rammer for dialog internt i klyngen og bidrager med faglig indsigt.

Kvalitetsklynger udgør en vigtig del af modellen for kvalitetsudvikling i almen praksis. Her mødes en gruppe af praktiserende læger med udgangspunkt i selvvalgte emner for sammen at diskutere og dele inspiration til god praksis. Tidligere undersøgelser peger på, at mødernes forløb og ledelse er vigtigt for de praktiserende lægers oplevede udbytte, og at klyngekoordinatorerne efterspørger støtte hertil.

Derfor er et nyt tilbud om ekstern mødefacilitering implementeret som en mulighed, klyngerne kan benytte sig af i relation til klyngepakken ’Samarbejde og fællesskab’. Formålet med denne erfaringsopsamling er at afdække klyngemedlemmers, klyngekoordinatorers og eksterne facilitatorers oplevelser med ekstern facilitering som en del af et klyngemøde.

Resultater

Undersøgelsen viser samlet set, at måden klyngemøderne gennemføres på har stor betydning for de praktiserende lægers udbytte, og at mødelederen spiller en central rolle. Ekstern facilitering kan skabe struktur, fremdrift og bedre rammer for dialog, men kræver tydelig forventningsafstemning, for eksempel om vægtning af mødets dagsorden, tiden til intern dialog og videndeling samt facilitatorens rolle på mødet. 

Facilitatorens bidrag opleves tydeligst, når de har en særlig viden om mødetemaet – organisering, ledelse og praksisudvikling – og når de kan tilføre nye perspektiver på klyngens egne data og diskussioner. Omvendt bliver udbyttet begrænset, hvis facilitatorens rolle reduceres til blot at følge program og tidsplan.

Udgivelsens forfattere

  • Marie Henriette MadsenVibeke Kristine Scheller

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Kvalitet i Almen Praksis, KiAP
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev