Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 30. JAN 2024
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Faglig ledelse i fritidstilbud

Kan faglig ledelse understøtte faglighed, medarbejdermotivation og kvalitet i fritidstilbud?

Udgivelsens forfattere:

  • Bente Bjørnholt
  • Mikkel Giver Kjer
  • August Emil Madsen
  • Emilie Bendixen
  • Elias Kragh Marcussen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Pædagogerne bliver motiverede, når de oplever, at de arbejder ud fra en fælles faglig retning i hverdagen.
  • Bente Bjørnholt

    Seniorforsker, cand.scient.pol., ph.d.

    20 76 16 40
    bebj@vive.dk

Faglig ledelse har potentiale til at øge den faglige kvalitet i fritidstilbud samt understøtte pædagogernes arbejdsglæde og motivation. Det viser et forskningsprojekt fra VIVE.

Faglig ledelse kan være med til at skabe en bedre hverdag for både børn og pædagoger i fritidstilbud. Flere opgaver, færre hænder og øgede politiske ambitioner kan dog gøre det vanskeligt at realisere faglige ambitioner.

Forskere fra VIVE har undersøgt, hvordan faglig ledelse praktiseres på fritidsområdet, og hvordan faglig ledelse hænger sammen med pædagogernes faglighed, motivation og jobtilfredshed. Viden fra undersøgelsen kan komme særligt ledere i fritidstilbud til gavn, når de søger inspiration til deres egen praksis.

Faglig ledelse kan øge pædagogerne faglighed, motivation og arbejdsglæde

Forskningsprojektet viser helt overordnet, at faglig ledelse har potentiale til at øge den faglige kvalitet i fritidstilbud samt understøtte pædagogernes faglighed, arbejdsglæde og motivation.

Jeg sætter stor pris på en afdelingsleder, der ligesom formår at skabe en form for fælles forståelse for, hvor vores faglighed ligger, og hvad den kan bruges til i hverdagen.
Pædagog

Pædagogerne bliver motiverede, når de oplever, at de arbejder ud fra en fælles faglig retning i hverdagen. De vurderer tillige, at den faglige kvalitet bliver styrket: Det gælder både i forhold til at skabe gode relationer til børnene og de unge i hverdagen, og til at understøtte børn og unges trivsel, dannelse, læring og øvrig udvikling.

For lidt og for usystematisk faglig ledelse

Forskningsprojektet viser dog også, at faglig ledelse i mange tilfælde bedrives for lidt og for usystematisk. Lederne kan med fordel videreudvikle nogle af redskaberne i den faglige ledelsesrygsæk.

Faglig ledelse

Faglig ledelse er knyttet til aktiviteter tæt på pædagogernes arbejde. Det handler om: 

  • at rammesætte en fælles retning for faglig i form af fælles faglige normer og værdier
  • at aktivere disse normer og værdier i den pædagogiske praksis
Vi får talt om, hvad feedback kan, men vi får ikke gjort det i praksis. Jeg tror, vi er okay til at sige: ’Det var et fedt forløb, du lavede’. Jeg tror ikke, vi er gode til at spørge: ’Hvorfor gjorde du egentlig det?’, når vi ikke synes, det fungerer fagligt.
Pædagog

Som citatet viser, så gælder det for eksempel om at bruge observation og efterfølgende feedback. I interviews forklarer pædagogerne, at det kan være vanskeligt at give kolleger feedback, når der ikke er klare rammer. Pædagogerne kan mangle viden, som kan bidrage til at rammesætte den faglige sparring og feedback og gøre faglig sparring mindre personlig. Det er her, faglige ledelse kan gøre en forskel.

Flere opgaver, færre hænder

Det kan dog være vanskeligt for lederne at realisere deres faglige ambitioner. Flere opgaver, færre hænder og øgede politiske ambitioner udfordrer lederne.

Mit ledelsesrum er da blevet mindre og mindre. Det er der ingen tvivl om. (…) Når man sidder i en politisk organisation, kommer der hele tiden en ny politiker, som vil en hel masse med os. (…) så får de lige den her fantastiske idé. For os er det jo et kæmpe arbejde plus en kæmpe udgift også, fordi der ikke følger penge med.
Leder

Øgede politiske ambitioner fører ifølge lederne til flere kommunale initiativer. Det er ikke nødvendigvis det enkelte initiativ, der er problematisk, men mængden af nye initiativer, som tager tid fra lederens egne dagsorden og mulighed for at sætte en retning for fritidstilbuddet.

Metode

Den primære dataindsamling sker ved en spørgeskemaundersøgelse, som er udsendt til samtlige ledere og medarbejdere på fritidsområdet i 23 kommuner, og en interviewundersøgelse med ledere og pædagoger i 10 fritidstilbud.

Anbefalinger

  • Der skal skabes bedre vilkår for faglig ledelse, og kommuner og ledere skal prioritere tid og ressourcer til at udvikle en faglig ledelsesprofil og større klarhed om, hvordan den faglige ledelse skal udøves.
  • Ledere kan med fordel sætte mere fokus på faglig sparring og feedback både i deres egen ledelse og i ledelsen af samarbejdet mellem pædagoger.
  • Faglig ledelse kan distribueres til pædagogerne, men der er (fortsat) brug for ledelsesmæssige rammer og understøttelse.
  • Der er grundlag for at arbejde mere videns- og forskningsbaseret hos såvel pædagoger som ledere.
Læs nyheden om rapporten
Læs hovedresultater

Udgivelsens forfattere

  • Bente BjørnholtMikkel Giver KjerAugust Emil MadsenEmilie BendixenElias Kragh Marcussen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Finansieret af BUPL’s forskningspulje
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev