Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 14. NOV 2017
  • Ledelse og implementering
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse

Forældres oplevelser af skolen i folkeskolereformens tredje år

Kommenteret tabelrapport

Udgivelsens forfattere:

  • Kasper Skou Arendt
  • Katrine Baunkjær
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Ledelse og implementering
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Denne rapport belyser forældrenes oplevelse af skolen i 2017, tre år efter at folkeskolereformen trådte i kraft. Den viser, at der generelt er en lille stigning i tilfredsheden blandt forældrene. Men hver tredje forælder oplever, at den længere skoledag gør det svært for børnene at deltage i fritidsaktiviteter.

Denne rapport belyser forældrenes oplevelse af skolen i 2017, tre år efter at folkeskolereformen trådte i kraft. Den viser, at der generelt er en lille stigning i tilfredsheden blandt forældrene. Men hver tredje forælder oplever, at den længere skoledag gør det svært for børnene at deltage i fritidsaktiviteter.

Rapporten er en del af det omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram, der er igangsat af Undervisningsministeriet i forbindelse med reformen. Følgeforskningen bygger primært på systematisk dataindsamling fra elever, lærere, pædagoger, skoleledere, forældre og skolebestyrelsesformænd på udvalgte skoler samt forvaltning og udvalgsformænd i alle kommuner. 

Rapporten bygger på spørgeskemaundersøgelser blandt forældre foretaget i 2015 og 2017. 

De overordnede resultater af undersøgelsen er:

  • 95 procent af forældrene finder, at folkeskolen er god, og at deres barn trives godt. Det er en stigning på 2 procentpoint i forhold til 2015.
  • 31 procent af forældre oplever, at den længere skoledag gør det svært for børnene at deltage i fritidsaktiviteter. 
  • Forældrene har stor respekt for lærere og pædagogers arbejde, og der er i 2017 en lille stigning i tilfredsheden med lærere og pædagoger i forhold til 2015.
  • Forældrene er også generelt tilfredse med ledelsen på deres barns skole, og der er også her en positiv udvikling fra 2015 til 2017. Undersøgelsen viser, at tilfredsheden med skoleledelsen er størst blandt forældre uden ungdomsuddannelse.

Rapporten er en del af det omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram, der er igangsat af Undervisningsministeriet i forbindelse med reformen. Følgeforskningen bygger primært på systematisk dataindsamling fra elever, lærere, pædagoger, skoleledere, forældre og skolebestyrelsesformænd på udvalgte skoler samt forvaltning og udvalgsformænd i alle kommuner.

Udgivelsens forfattere

  • Kasper Skou ArendtKatrine BaunkjærBeatrice Schindler Rangvid

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev