Kaffe Karma - Socialt udsatte borgeres vej til småjobs
Udgivelsens forfattere:
- Arbejdsmarked
- Socialområdet Arbejdsmarked, Socialområdet
De fleste borgere i social udsathed vil gerne have et arbejde, hvor de kan bidrage med det, de formår. Men der mangler generelt virksomheder og indsatser, der kan rumme disse borgere som arbejdskraft.
Formålet med den socialøkonomiske virksomhed Kaffe Karma er netop at skabe et socialt rummeligt beskæftigelsestilbud, der kan give borgere i social udsathed erfaringer med at have et job – og måske bringe dem videre til andre småjobs eller beskæftigelse. VIVE har evalueret Kaffe Karmas indsats i perioden fra midt i 2020 til starten af 2023. Projekt og evaluering er støttet af Den A.P. Mølleske Støttefond med 6.335.000 kroner.
Hos Kaffe Karma ansættes borgerne på det sociale frikort og aflønnes med 100 kroner i timen. I vagter på 2-4 timer arbejder de sammen med frivillige med at sælge kaffe fra kaffecykler i hovedstadsområdet, til forskellige events samt i en café i hovedkvarteret hos en almen boligorganisation.
Kaffe Karma bruger betegnelsen ”ansatte” om borgere, som ansættes på det sociale frikort, mens ”medarbejderne” er de faste medarbejdere i Kaffe Karmas sekretariat. Evalueringen følger denne sprogbrug.
Målgruppen for Kaffe Karma
De fleste ansatte i Kaffe Karma er over 30 år, men hver femte er mellem 18 og 29 år. Mange har psykiske udfordringer eller misbrugsproblemer, og særligt de ældre har ofte en langvarig udsathed og hjemløshedserfaring bag sig. I starten af evalueringsperioden blev mange borgere henvist til Kaffe Karma fra de sociale tilbud i gademiljøet i København til at arbejde ved kaffecyklen, men i takt med at Kaffe Karma har udvidet med blandt andet en cafe, kommer flere nu til Kaffe Karma via jobcentret for at arbejde her.
Resultater
Kaffe Karma skaber tryghed og stabilitet
Evalueringen peger på, at det er lykkedes Kaffe Karma at skabe et tilbud, der både har fokus på beskæftigelse og social rummelighed. I arbejdet omkring kaffecyklen skabes der et rum, hvor de ansatte på socialt frikort kan føle sig trygge og godt tilpas og dermed også kan udvikle sig og lære nyt.
I de 2,5 år, som evalueringen dækker, har Kaffe Karma ansat 99 borgere. Af de 99 ansatte har over halvdelen haft mere end fem vagter i Kaffe Karma, og 22 ansatte har haft 20 vagter eller derover. I alt 37 ansatte har undervejs eller efterfølgende også haft andre former for beskæftigelse, herunder en del med andre småjobs.
De ansatte fortæller generelt, at Kaffe Karma har givet dem mere struktur i hverdagen og tillid til deres egne evner. Flere af de unge beskriver, hvordan forløbet har givet dem et afsæt for at komme i gang med en uddannelse eller søge et andet job. For de midaldrende og ældre ansatte har Kaffe Karma typisk givet mere stabilitet og indhold i en ellers kaotisk hverdag.
Et rummeligt beskæftigelsestilbud
Kaffe Karma har formået at skabe et rummeligt beskæftigelsestilbud til nogle af de mest udsatte borgere, som giver mulighed for at møde dem der, hvor de er – en indsats, som får ros af samarbejdspartnere i blandt andet jobcentret. Særligt kaffecyklen er et virkemiddel, der kan benyttes i forskellige sammenhænge (både på gaden, i cafeen og til events), og med kaffecyklen og bemandingen med både ansat og frivillig opstår et rum, hvor de ansatte kan indgå i meningsfulde arbejdsmæssige aktiviteter.
Svært at få driftsøkonomien til at løbe rundt
Til trods for de gode resultater arbejder Kaffe Karma fortsat med at skabe et bæredygtigt økonomisk grundlag for indsatsen. Evalueringen viser også, at det er vanskeligt at få driftsøkonomien til at løbe rundt. Det er en generel udfordring for mange civilsamfundsorganisationer og særligt for socialøkonomiske virksomheder. Samtidig med at indsatsen giver mulighed for at inkludere nogle af de mest udsatte grupper i arbejdsmæssige aktiviteter, er det således vanskeligt at skabe det fornødne økonomiske grundlag for indsatsen.
Metode
Evalueringen bygger på både kvalitative og kvantitative metoder. VIVEs forskere har udført feltarbejde med interviews på stedet med de ansatte, suppleret med kvalitative interviews med de frivillige, medarbejderne og eksterne samarbejdspartnere. Desuden har de ansatte besvaret et spørgeskema, og via medarbejderne er der indsamlet information om de ansattes forløb, antal vagter med videre.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Kaffe Karma via støtte fra Den A.P. Møllerske StøttefondUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd