Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­26. juni 2019

Læringsmiljøer i danske familier

En kortlægning af de forskellige læringsmiljøer i danske småbørnsfamilier

Læringsmiljøer i danske småbørnsfamilier varierer med familiernes sociale baggrund. VIVE har undersøgt de centrale elementer i læringsmiljøet i 44 familier og på baggrund heraf karakteriseret de typiske læringsmiljøer i Danmark.

Jens-Peter Thomsen , Katrine Syppli Kohl , Sofie Henze-Pedersen , Kirstine Karmsteen , Mads Meier Jæger & Julie Lund Hansen
Børn og unge, Familie, Social arv og mobilitet, Uddannelse, Ulighed, Levevilkår
Hent rapporten Læringsmiljøer i danske familier

+ tilhørende materialer

Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE

Baggrund

Projektet ’Læringsmiljøer i danske familier og deres betydning for børns udvikling’ undersøger, hvordan læringsmiljøerne ser ud i danske husstande, hvordan de etableres, samt hvordan disse læringsmiljøer hænger sammen med børns faglige og sociale udvikling. Der findes en række internationale undersøgelser af læringsmiljøer og deres betydning for børns udvikling, men vi mangler viden om, hvordan læringsmiljøer ser ud i Danmark, og om nogle læringsmiljøer er mere befordrende for børns sociale og faglige udvikling end andre.

Projektet skal skabe et forskningsbaseret grundlag for praksisrettede indsatser og fagprofessionelles arbejde med at understøtte familiers læringsmiljøer på en måde, der stimulerer eksisterende læringsmiljøer og fremmer den sociale mobilitet. Denne rapport præsenterer de første resultater fra projektet, som er en afdækning af de forskellige typer af læringsmiljøer i Danmark. Projektet er finansieret af den A.P. Møllerske Støttefond og udføres i samarbejde med Københavns Universitet.

Resultater

I undersøgelsen har vi kigget på

  1. familiens aktiviteter
  2. det følelsesmæssige klima
  3. hverdag og opdragelse
  4. mål, idealer og forventninger
  5. tilgange til barnets daginstitution.

Vi finder, at indholdet i disse dimensioner af læringsmiljøet ofte varierer med familiernes sociale baggrund. For eksempel har familier med mange ressourcer (økonomiske, kulturelle, sociale og tidsmæssige) typisk de bedste betingelser for at tilbyde mange og forskelligartede aktiviteter, bruge tid med børnene på læringsrettede aktiviteter som tal-, bogstavlege og dialogisk højtlæsning samt etablere klare rammer for opdragelsen og familiens hverdag.

På baggrund af de fem dimensioner af læringsmiljøet kan vi identificere fire overordnede typer læringsmiljøer:

  1. Strukturerede miljøer (miljøer med fastlagte rammer for hverdagsaktiviteter og opdragelse) med højt aktivitetsniveau (med en hovedvægt af langt uddannede familier)
  2. Mindre strukturerede miljøer med højt aktivitetsniveau (hvor forældrene overvejende har mellemlange og lange videregående uddannelser)
  3. Strukturerede miljøer med lavt aktivitetsniveau (hvor forældrene ofte har en faglig erhvervsuddannelse)
  4. Mindre strukturerede miljøer med lavt aktivitetsniveau (hvor vi finder en større andel af ufaglærte forældre).

Metode

Vi har designet en kvalitativ undersøgelse af 44 familier med børn i 3-6-årsalderen og har gjort brug af såvel en nydesignet app som interview til at indhente viden om familiernes læringsmiljøer. Familierne, som vi har kaldt A-, B-, C- og D-familier, er en del af en eksisterende forløbsundersøgelse (DLSY, også kendt som ’Ungdomsforløbsundersøgelsen’) og er udtrukket, så de bredt repræsenterer socioøkonomiske grupper i Danmark. Familierne er fulgt i 12 uger, hvorefter de er blevet interviewet om emner, der er relevante for læringsmiljøet.

I rapporten definerer vi et læringsmiljø som ”alle sociale og kulturelle ressourcer i en familie, som stimulerer og understøtter barnets tilegnelse af viden, kognitive kompetencer (fx færdigheder og evner) og ikke-kognitive kompetencer (fx følelsesmæssig modenhed, empati, disciplin og vedholdenhed).

 

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Den A.P. Møllerske Støttefond

Samarbejdspartnere:

Københavns Universitet

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 26. juni 2019 Stor variation i børnefamiliers læringsmiljø overrasker positivt
Undersøgelse i gang, februar 2017 - juni 2024 Læringsmiljøer i danske familier og deres betydning for børns udvikling
Læs også
  1. Nyhed

    Workshop on “Soldiers - Recruitment, training, combat exposure, deployments and returning to civilian life”

  2. Nyhed

    Evaluering af traineeindsatsen for årene 2019-2021

  3. Rapport

    Visitationsprocesser på ældreområdet kan være unødigt bureaukratiske

  4. Rapport

    Når forældre udfordres af alvorlig sygdom, misbrug, vold eller kriminalitet, kan det påvirke deres børns sociale og emotionelle udvikling

  5. Artikel

    Opvækst i fattigdom har konsekvenser fra nyfødt til voksenlivet

  6. Vidensindsamling

    Hvordan oplever forældrene sig inddraget i sagsbehandlingen ved børnesager?

  7. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  8. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  9. Debatindlæg

    Flere og flere forældre vender folkeskolen ryggen. Og nej, det er ikke kun de rige

  10. Nyhed

    Striving to thrive: a randomized controlled trial of educational support interventions for children in out-of-home care

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os