Videnskabelig artikel DEC 2024
(Mis-)Recognition of the Socially Accepted Role in Communicative Rituals: A Study of Adolescents with Hearing Loss in School Life
Udgivelsens forfattere:
- Kim Sune Jepsen
- Steen Bengtsson
- Inge Kryger Pedersen
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Standardiserede medicinske behandlinger for børn med høretab giver ofte gode individuelle auditive og verbale færdigheder, men forskning peger på, at der også kan være psykosociale udfordringer. Dette rejser sociologiske spørgsmål om, hvorfor udfaldene varierer. Studiet anvender en mikro-sociologisk tilgang til at undersøge, hvordan vellykket deltagelse i dagligdagens sociale ritualer hænger sammen med aktiv rolleindtagelse og rolleudformning, hvor unge kan følge med og opnå social accept. Deltagelsen i leg og samtaler blandt 15 unge med høretab blev undersøgt, og deres oplevelser i almindelige folkeskoler blev sammenlignet med deres oplevelser på en specialiseret kostskole i Danmark.
I folkeskoler oplevede de unge forskellige grader af fastlåsning i en begrænsende form for rolleindtagelse, hvilket hæmmede deres sociale deltagelse. På den specialiserede kostskole blev der derimod skabt plads til aktiv rolleudformning gennem varierende aktivitetsmuligheder, tætte relationer og opmærksomme kommunikationsformer. Studiet diskuterer, hvilke konsekvenser disse forskelle har for skolelivet.
I folkeskoler oplevede de unge forskellige grader af fastlåsning i en begrænsende form for rolleindtagelse, hvilket hæmmede deres sociale deltagelse. På den specialiserede kostskole blev der derimod skabt plads til aktiv rolleudformning gennem varierende aktivitetsmuligheder, tætte relationer og opmærksomme kommunikationsformer. Studiet diskuterer, hvilke konsekvenser disse forskelle har for skolelivet.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Scandinavian Journal of Disability Research