Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­19. maj 2022

Nyere viden om nordiske unge uden uddannelse og beskæftigelse

En litteraturkortlægning

Støttende sociale relationer, alternative uddannelsestilbud samt forskellige kompetencegivende alternativer til ordinær uddannelse ser ud til at kunne hjælpe flere unge i uddannelse eller beskæftigelse. Det viser VIVEs kortlægning af viden.

Helle Bendix Kleif & Adrian Elkjær Stallknecht
Arbejdsmarked, Børn og unge, Udsatte, Ulighed, Ungdomsuddannelse
Få mere viden om nordiske unge uden uddannelse og beskæftigelse her
Langt de fleste unge klarer sig gennem overgangen til voksenlivet. De unge, som har brug for hjælp, har meget forskellige behov for støtte. Modelfoto: Cathrine Ertmann/VIVE

Kontakt

Helle Bendix Kleif Senioranalytiker, Senioranalytiker, Ph.d. M: 31 58 77 94 hekl@vive.dk

I 2030 skal alle 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse, være i gang med en uddannelse eller have et job.  

Det mål blev formuleret med den brede politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job i 2017. På den baggrund har Børne- og Undervisningsministeriet bedt VIVE samle viden om unge uden uddannelse og beskæftigelse.

Få ressourcer i familien (uddannelsesmæssige og økonomiske) samt psykiske og adfærdsmæssige udfordringer hos unge forøger risikoen for, at de som 20-25 årige står uden uddannelse og beskæftigelse. Færdigheder ved afslutningen af grundskolen, herunder lave karakterer samt mangel på basale læsefærdigheder og forståelse for tal, er den faktor, som alene er mest afgørende for risikoen for frafald i det videre uddannelsesforløb.

Det er dog på ingen måde givet, at unge med denne baggrund kommer til at stå uden uddannelse eller arbejde. Langt de fleste unge klarer sig gennem overgangen til voksenlivet. De unge, som har brug for hjælp, har meget forskellige behov for støtte.

Opmærksomme, positive og støttende sociale relationer både til lærere, til andre elever og til unges netværk i øvrigt ser ud til at rumme et stort potentiale for at hjælpe flere unge til at forbedre deres skolepræstationer og til at blive i og gennemføre et ungdomsuddannelsesforløb.  

For unge, som efter et frafald skal fastholdes i nye uddannelsestilbud, viser kortlægningen gode erfaringer med brug af online-læringsplatforme, mindre klasser, højskoleophold og fokus på arbejdsindsats i stedet for karakterer.

Endelig er der en gruppe unge, for hvem det ordinære uddannelsessystem ikke har et uddannelsestilbud, der umiddelbart matcher deres behov. Forskellige kompetencegivende alternativer kan være med til at hjælpe dem videre. Eksempelvis i form af opkvalificering og korte uddannelsesforløb inden for brancher med stor efterspørgsel på arbejdskraft.

Metode

Opdraget bestod i at fremsøge nyere forskningslitteratur vedrørende danske og øvrige nordiske unge uden uddannelse, som i tillæg dertil står uden for uddannelsessystemet og heller ikke er i beskæftigelse. Kortlægningen er baseret på 30 fagfællebedømte videnskabelige tidsskriftsartikler, hvoraf hovedparten er gennemført ved brug af kvantitativ metode. Alle studier er fremsøgt i akademiske online-databaser. Der er søgt systematisk efter skandinaviske studier. Søgningen er afgrænset til studier publiceret fra 2010 til og med november 2019. Kortlægningens konklusioner er draget på baggrund af forskningsbidrag af høj kvalitet, dvs. med et validt og robust forskningsdesign. Konklusionerne fra de kvantitative studier perspektiveres gennem 11 kvalitative forskningsbidrag.

Læs mere

Unge uden job og uddannelse – Hvor mange, hvorfra og hvorfor?  

The Temporality of Being NEET: A Longitudinal Study of NEET Occurrences among Young Adults in Denmark

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Børne- og Undervisningsministeriet

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Undersøgelse i gang, november 2019 - december 2020 VIVE kortlægger viden om unge uden uddannelse og beskæftigelse
Læs også
  1. Nyhed

    Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  2. Nyhed

    Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv

  3. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  4. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

  5. Nyhed

    Ungepanelet om efterværn

  6. Nyhed

    Efterværn og støtte set fra de unges perspektiv

  7. Rapport

    Mange voksne har stadig svært ved at læse og regne

  8. Nyhed

    Promoting interactive skills and mind-mindedness among early childcare professionals: study protocol for a randomized wait-list controlled trial comparing the Circle of Security approach with care as usual in center-based childcare (the SECURE project)

  9. Nyhed

    Hvordan hjælper vi særligt sårbare mennesker med misbrug? Gå hjem-møde Esbjerg

  10. Rapport

    Hvad kan hjælpe SOSU-elever til at lykkes med uddannelsen?

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os