Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Andet 6. SEP 2023
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Arbejdsmarked

Om manglen på uddannede folkeskolelærere

Udgivelsens forfattere:

  • Nicolai Kristensen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse, Arbejdsmarked
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Andelen af ikke-uddannede lærere er mindre alarmerende end hidtil antaget, viser nye beregninger.
Læs notatet "Om manglen på uddannede folkeskolelærere"
Læs notatet "Om manglen på uddannede folkeskolelærere"
  • Nicolai Kristensen

    Professor, cand.oecon., ph.d.

    25 11 73 72
    nikr@vive.dk

På fem år er andelen af ikke-uddannede lærere i folkeskolen steget fra 9 procent til 12,9 procent. En væsentlig stigning, men ikke så alarmerende som hidtil antaget. Der er store geografiske forskelle, og andelen er størst i Nord- og Vestsjælland.

I skoleåret 2013/14 var andelen af ikke-uddannede lærere, der underviste i folkeskolen, cirka 9 procent. I skoleåret 2019/2020 var det tal steget til 12,9 procent. Det viser beregningerne i dette notat.
Hidtil har det dominerende bud lydt på, at 19 procent af alle ansatte med lærerarbejde i folkeskolen ikke havde en læreruddannelse. Men blandt andet ved at bruge mere præcise data når det nye notat frem til en andel på 12,9 procent i 2019/2020, som er det seneste år i datasættet.

Sjællandske skoler har højeste andele af ikke-uddannede lærere

Andelene er også beregnet på kommuneniveau og viser væsentlige geografiske forskelle. Værst står det til på Sjælland. Bortset fra Sønderborg og Norddjurs Kommuner er det kun sjællandske kommuner, hvor der er mere end 15 procent folkeskolelærere uden læreruddannelse. Problemet er mest markant i Nord- og Vestsjælland og højest i de nordsjællandske kommuner Gribskov og Hillerød, hvor andelen er over 25 procent.

Om tallene

Ud over mere præcise data trukket fra Styrelsen for It og Læring er forskellen fra tidligere beregninger også, at der i notatet vægtes i forhold til arbejdstiden for både uddannede og ikke-uddannede lærere, ligesom den faglige baggrund for andenlæreren ved tolærerordning skilles ud af opgørelsen.

 

Udgivelsens forfattere

  • Nicolai Kristensen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    VIVE
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev