Overcoming the odds
Udgivelsens forfattere:
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Samspil med omgivelserne og betydningen af social støtte for børn med ADHD-handicap har været genstand for en undersøgelse, hvor resultaterne præsenteres i en artikel i tidsskriftet Journal of Attention Disorders.
Social støtte, der giver børn og unge en oplevelse af at møde omsorg, blive elsket, anerkendt og værdsat reducerer psykopatologi generelt, selvskade, følelse af ubehag og risiko for at udvikle posttraumatiske symptomer efter traumatiske hændelser. Det ser endvidere ud til at reducere sociale skader i barndommen og de reaktioner, det kan medføre senere i livet.
Social støtte er blevet identificeret som en nøglefaktor til forståelse af udvikling af barnets modstandskraft.
Hvem kan give barnet social støtte?
Det er først og fremmest forældrene, der kan levere den sociale støtte. Men også andre personer omkring barnet kan yde social støtte. Bedsteforældre (42 pct.), venner (41 pct.) og andre søskende (46 pct.) er de vigtigste, men det kan også være venners forældre, lærere og pædagoger.
Konsekvenser af manglende social støtte
De børn, der har det sværest med omgivelserne, får også mindre social støtte. Undersøgelsen viser, at de børn og unge, der har oplevet forskellige former for mishandling (fysisk, seksuelt), eller psykologisk mishandling (psykisk vold) i familien, eller de børn, der har oplevet forsømmelse (vanrøgt) meget sjældnere har oplevet social støtte i barndommen. De børn, der har oplevet forældres konflikter, eller mobning i skolen, fik sjældnere socialt støtte fra deres omgivelser. Noget tyder på, at den manglende sociale støtte er tæt forbundet med de andre alvorlige belastninger i opvæksten.
Omfang og konsekvenser af manglende social støtte for børn med ADHD
Børn med ADHD mangler dobbelt så ofte social støtte sammenlignet med deres jævnaldrende, der i øvrigt har haft samme opvækstbetingelser.
Børn og unge med ADHD har det ofte svært med deres omgivelser. Ofte får børn og unge med ADHD ikke så megen uddannelse, som deres jævnaldrende. Det er som om de problemer, de har med omgivelserne, vokser sig til dysfunktionelle indre problemer hos de unge med ADHD. De har et lavere selvværd, når de bliver interviewet som 25-årrige. Flere har PTSD og selvmordstanker, ensomhed, og problemer med kammeraterne.
Flere unge med ADHD har misbrugsproblemer og har oftere været involveret i kriminalitet end deres jævnaldrende uden ADHD symptomer.
Undersøgelsen viser, at den sociale støtte synes at mindske de indre kognitive og følelsesmæssige problemer, såsom lavt selvværd, ensomhed, PTSD og selvmordsovervejelser. Men man kan ikke spore en reduktion i hverken kriminalitet eller misbrug hos de unge, som får social støtte.
En forklaring kan være, at mange af de sekundære belastninger for børn og unge med ADHD udspringer af omgivelsernes reaktioner på barnets handicap. Og det er dette samspil med omgivelserne, der giver de indre kognitive og følelsesmæssige belastninger. Kriminalitet og misbrug er antagelig direkte knyttet til kernesymptomerne for ADHD - hyperaktivitet og impulsivitet.
Imidlertid har en række andre indsatser vist sig effektive til at reducere kriminalitet. Indsatser i børnehaven og visse skoleprogrammer har vist sig effektive til at forebygge kriminalitet og til at reducere alkoholmisbrug. Resultaterne fra den nye danske undersøgelse indikerer, at disse udenlandske erfaringer måske med held kan overføres til danske forhold.
Hvis ADHD er ubehandlet viser tidligere forskning, at der vil være en øget risiko for reduceret kognitiv udvikling, samt sociale og følelsesmæssige problemer. I rapporten ADHD indsatser kan du læse mere om årsager og behandling af ADHD.
Data, finansiering og output
Undersøgelsen bygger på et personligt interview (telefonisk eller på bopæl) med 2890 unge i 25-års alderen om deres barndom og opvækst.
Undersøgelsen kom oprindeligt i stand på initiativ af det daværende SFI og finansielt støttet af Egmont Fonden. Det Frie Forskningsråd, Samfund og erhverv, har finansieret indsamling af interviewdata.
Der er udkommet en række artikler og rapporter fra undersøgelsen bl.a. Børnemishandling i hjemmet og Unges Selvskade og spiseforstyrrelser. Her kan du også finde detaljerede beskrivelser af undersøgelsens metodik.
Læs også Virksomme indsatser til børn og unge med autisme og/eller ADHD
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Journal of Attention Disorders