Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Videnskabelig artikel DEC 2022
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Sundhed
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Sundhed

Peer workers as emotion managers

Tight and loose enactment of mutuality in mental health care

Udgivelsens forfattere:

  • Sine Kirkegaard
  • Ditte Andersen
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Sundhed
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Sundhed
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Peer-medarbejdere bruger aktivt deres egne sygdomserfaringer til at fremkalde for eksempel håb og optimisme hos patienterne.
  • Sine Kirkegaard

    Seniorforsker

    33 48 08 91
    siki@vive.dk

Peer-medarbejdere udfører kompliceret følelsesarbejde i psykiatrien, hvor de anvender deres egne erfaringer med psykisk sygdom til at opbygge gensidige relationer med patienterne. Denne videnskabelige artikel ser nærmere på, hvordan peer-medarbejdere aktivt bruger følelser i deres arbejde i psykiatrien.

Peer-medarbejdere er i stigende grad en integreret del af det formelle psykiatriske system, hvor de anvender deres egne levede erfaringer med psykisk sygdom til at yde støtte til patienter i psykiatrien.

Det er efterhånden bredt anerkendt, at peer-medarbejdere kan understøtte psykiatriske patienters recovery, men vi mangler stadig viden om det følelsesarbejde, som peer-arbejdet kræver. I denne artikel forsøger vi at udfylde dette videnshul ved at sætte fokus på de følelsesmæssige aspekter, som er en central del af peer-støtten. Artiklen bidrager således til en generel diskussion om professionaliseringen af peer-arbejde og erfaringsbaseret viden på social- og sundhedsområdet.

Følelsen af gensidighed kommer til udtryk på forskellige måder

Følelsen af gensidighed opbygges i interaktioner og er en vigtig følelsesmæssig ressource, som peer-medarbejderne mere eller mindre succesfuldt trækker på i deres møde med patienterne.

Vores analyser viser, at peer-medarbejdernes følelsesarbejde af gensidighed bevæger sig på et kontinuum mellem stram og løs følelsesregulering med forskellige objekter, strategier og intensitetsniveau. Altså at peer-medarbejdere nogle gange aktivt bruger deres egne sygdomserfaringer til at fremkalde bestemte følelser af for eksempel håb og optimisme blandt patienterne, mens de andre gange lader deres sygdomserfaringer træde i baggrunden for, at patienterne selv kan definere deres følelser og oplevelser.    

Metode

Undersøgelsen er gennemført på baggrund af en interaktionistisk analyse af peer-arbejde, hvor der anvendes etnografisk data indsamlet i tre danske psykiatriske centre. Analysen konceptualiserer ’gensidighed’ som en central del af det daglige, professionelle følelsesarbejde, peer-medarbejdere udfører i deres møde med patienterne.

Artiklen Peer workers as emotion managers: Tight and loose enactment of mutuality in mental health care (December 2022), er bragt i tidsskriftet SSM - Qualitative Research in Health. Forfatterne til artiklen er seniorforskerne Sine Kirkegaard og Ditte Andersen.

Udgivelsens forfattere

  • Sine KirkegaardDitte Andersen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Danmarks Frie Forskningsfond
  • Publiceret i

    SSM - Qualitative Research in Health
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev