Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Notat 26. FEB 2008

Skolegennemsnit af karakterer ved folkeskolens afgangsprøver

Korrektion for social baggrund

Udgivelsens forfattere:

  • Beatrice Schindler Rangvid
Download udgivelsen
Download udgivelsen

For at sammenligne skolernes faglige kvalitet er det nødvendigt at se på andet end skolernes karaktergennemsnit. Høje karakterer kan nemlig lige så godt være et udtryk for, at en skole har mange elever, der har højtuddannede forældre.

Vi har derfor udviklet er ny model, der tager højde for elevernes sociale baggrund, når man sammenligner folkeskolernes karaktergennemsnit.

En ny analyse af skolernes faglige kvalitet viser, at omkring halvdelen af forskellene i skolernes karaktergennemsnit skyldes, at skolerne ikke har den samme slags elever på skolerne. Desuden er der langt flere skoler, der ligger tæt på gennemsnittet af skolernes faglige præstationer.

Det er kun få skoler, der klarer sig betydeligt bedre eller betydeligt dårligere end gennemsnittet. Til gengæld er der en mærkbar forskel mellem de gode og de dårligst placerede skoler. Når man sammenligner de bedste 20% af skolerne med de dårligste 20%, så er forskellen i karaktergennemsnit på mere end et halvt karaktertrin.

Udgivelsens forfattere

  • Beatrice Schindler Rangvid

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    AKF Forlag
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev