Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 3. OKT 2007
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse

Socialt udsatte børn

Identifikation, viden og handlemuligheder i dagsinstitutioner

Udgivelsens forfattere:

  • Niels Ploug
  • Socialområdet
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Download udgivelsen
Download udgivelsen

Socialt udsatte børn kan være svære at identificere. Ofte er der ikke konkrete tegn på udsathed, men blot en mistanke om, at der kan opstå problemer. Denne rapport samler resultaterne fra fire delundersøgelser på feltet.

Forskningen viser, at det er den langvarige belastning af flere samtidige problemer frem for et enkeltstående problem, der gør et barn udsat. Pædagogerne identificerer især udsatte børn ud fra deres praktiske erfaring. Det kan bl.a. skyldes, at de i løbet af deres uddannelse kun sporadisk stifter bekendtskab med den teoretiske viden, der findes på feltet.

De kommunale handlevejledninger fokuserer desuden mere på pædagogernes indberetnings- og tavshedspligt end på den forskningsbaserede viden om, hvad der gør et barn udsat, og hvilke indsatser der kan være relevante.

Udgivelsens forfattere

  • Niels Ploug

Om denne udgivelse

  • Udgiver

    SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev