Specialundervisnings- og støttebehov i Vordingborg Kommune
Udgivelsens forfattere:
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
En troværdig og evidensbaseret fordeling af ressourcer er grundlaget for et vellykket arbejde med specialundervisning og inklusionsunderstøttende tiltag.
Det er Vordingborg Kommune, som har bedt VIVE gennemføre en analyse af specialundervisnings- og støttebehovet på tværs af kommunens skoledistrikter. Formålet med analysen er at kvalificere arbejdet med fordeling af midler til specialundervisning og støtte på folkeskoleområdet.
VIVEs analyse viser nogle mindre forskelle mellem skoledistrikterne, når det kommer til de socioøkonomiske grundvilkår blandt elever og forældre.
Eleverne fra Præstø Skoledistrikt forventes at have det største specialundervisnings- og støttebehov i kommunen. Omvendt forventes eleverne fra Møn Skoledistrikt at have det laveste gennemsnitlige behov.
Det er vigtigt at fremhæve, at VIVEs beregninger alene belyser det forventede behov for specialundervisnings- og støtte. Det faktiske behov kan variere fra dette.
Metode
Det forventede behov for specialundervisnings- og støtte er beregnet ud fra oplysninger om det socioøkonomiske grundvilkår blandt elever og forældre.
Modellen er bygget op omkring specialundervisningsregisterets oplysninger om segregeret specialundervisning. I modellen indgår en lang række oplysninger om eleverne og institutionsbørnene samt deres forældres demografiske, socioøkonomiske og sundhedsrelaterede rammevilkår. Disse bygger på VIVEs mangeårige erfaring med udarbejdelsen af socioøkonomiske fordelingsmodeller på specialundervisningsområdet.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Vordingborg KommuneUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd