Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 30. MAR 2022

Visitation på ældreområdet

En kvalitativ analyse af processer omkring visitation og revisitation

Udgivelsens forfattere:

  • Emmy Hjort-Enemark Topholm
  • Pia Kürstein Kjellberg
Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE
Begrænsede muligheder for at tilrettelægge hjælpen efter borgerens aktuelle behov er en af udfordringerne med de eksisterende visitationsmodeller.
Download udgivelsen Download rapporten her
Download udgivelsen Download rapporten her
  • Emmy Hjort-Enemark Topholm

    Ph.d.-stipendiat

    33 48 09 96
    emht@vive.dk

Kommunernes organisering af BUM-modellen gør, at medarbejderne oplever processerne omkring visitation af ældrepleje som bureaukratiske og tidstunge. Det viser VIVEs rapport, som også peger på muligheder for at effektivisere organisering og visitationsprocesser.

Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ønsket en analyse af frontmedarbejderes tidsforbrug i forbindelse med revisitation på ældreområdet.

VIVE har gennemført en kvalitativ analyse af processerne omkring visitation og revisitation på ældreområdet med fokus på personlig pleje og rehabiliteringsforløb efter servicelovens §§ 83 og 83a og sygepleje efter sundhedslovens § 138. Analysen beskriver også de udførende medarbejderes og visitatorers forslag til forbedring af processer og samarbejde.

Analysen finder, at der er mange forskellige bestillere af indsatser på ældreområdet. Når en borger udskrives fra et sygehus, går typisk flere parallelle processer i gang. Visitatorer, sygeplejersker og terapeuter kortlægger borgerens behov og igangsætter indsatser, som medarbejderne i hjemmeplejen skal levere. Disse bestillere beskriver og definerer, hvilke indsatser der skal udføres, og hvor meget tid der kan bruges på dem – og hvis det skal ændres, kræver det typisk, at hjemmeplejen skriftligt dokumenterer, at der er tale om et nyt og ændret behov.

Udfordringer med visitationsmodeller og -praksis

Udfordringerne med de eksisterende visitationsmodeller omfatter bl.a.

  • ufleksible bevillinger i enkeltydelser med standardtider, som ikke altid stemmer overens med borgerens reelle behov
  • begrænsede muligheder for at udøve fagligt skøn i borgerkontakten og tilrettelægge hjælpen efter borgerens aktuelle behov
  • begrænsede muligheder for at justere i ydelser og tid til ydelser, så den matcher den leverede hjælp
  • højt tidsforbrug brugt på formaliseret og skriftlig dialog via omsorgssystemerne.

Muligheder for at forbedre visitationsmodeller og -praksis

Mulighederne for forbedringer omfatter blandt andet

  • bredere og mere fleksible bevillinger
  • (delvis) decentral organisering af visitatorer i form af deltagelse på tværfaglige møder og/eller faste arbejdsdage hos leverandøren
  • planlægning af kørelister med pakker/besøg frem for ydelser
  • organisering i mindre, faste og tværfaglige teams.

Bureaukratiet kan mindskes

VIVE ser perspektiver i at reducere dobbeltarbejde samt i at reducere skriftlig kommunikation og dokumentation i de parallelle processer, der foregår mellem visitation, sygepleje, rehabiliteringsteam, hjælpemiddelteam, planlægger og det udførende personale i hjemmeplejen.

Yderligere studier af hhv. myndighedsfunktionerne og de mere konkrete arbejdsgange og dokumentationsprocesser på tværs af faggrupper og funktioner er desuden påkrævet – dels for at afdække, hvordan mulighederne nærmere bestemt kan implementeres, dels for yderligere at kvalificere vidensgrundlaget for nationale og kommunale beslutningstagere på ældreområdet.

Metode

Rapportens resultater er baseret på i alt 21 interview med visitatorer, planlæggere og udførende personale (primært social- og sundhedsmedarbejdere, men også enkelte terapeuter og sygeplejersker), kommunal leverandør i fire kommuner og privat leverandør i en af kommunerne samt projektledere/ledere. To af kommunerne har foreløbige erfaringer med selvvisitation, mens to af kommunerne er ved at indføre tværfaglig teamorganisering.

På denne temaside kan du læse mere om faste, tværfaglige og selvstyrende teams på ældreområdet

https://www.vive.dk/da/temaer/faste-tvaerfaglige-og-selvstyrende-teams-paa-aeldreomraadet/
Notat
4. MAJ 2023

Organisering af BUM-modellen på ældreområdet

  • Ældre
  • Ledelse og implementering
  • Ældre, Ledelse og implementering
https://www.vive.dk/da/temaer/faste-tvaerfaglige-og-selvstyrende-teams-paa-aeldreomraadet/

Udgivelsens forfattere

  • Emmy Hjort-Enemark TopholmPia Kürstein Kjellberg

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Social- og ældreministeriet
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev