Voksnes færdigheder i adaptiv problemløsning
Udgivelsens forfattere:
Arbejdsmarked
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse

Arbejdsmarkedet har i de seneste årtier gennemgået markante forandringer. Nye teknologier og øget automatisering gør, at rutineprægede opgaver fylder mindre, mens evnen til at analysere og navigere i informationer er helt essentielle i mange jobs – og i fritiden.
Den store internationale PIAAC-undersøgelse har haft fokus på adaptiv problemløsning (APS), der handler om at finde og tilpasse løsninger til dynamiske problemer. Det kan for eksempel være en persons kapacitet til at udvikle og planlægge en løsning, vurdere den mest hensigtsmæssige tilgang, omsætte den til handling og løbende justere sin strategi, når nye informationer opstår.
Resultaterne fra PIAAC giver indblik i, hvilke befolkningsgrupper der kan have behov for særlige indsatser på voksen- og efteruddannelsesområdet.
Danmark ligger over gennemsnittet, men der er store forskelle
Niveauet for voksnes APS-færdigheder i Danmark ligger over gennemsnittet. De 16-65-årige i Danmark har et relativt højt APS-færdighedsniveau, som kun er overgået af Sverige, Norge, Japan og Finland blandt alle de deltagende lande.
Men resultaterne viser samtidig, at omkring hver femte voksne i Danmark har færdigheder på et lavt niveau i APS. Det svarer til mere end 700.000 personer. Det er en større andel end ved danskernes færdigheder i læsning og regning.
APS-færdigheder blandt de 16-65-årige i Danmark er også mere polariseret, end det er tilfældet for læsning og regning. Danmark har den femtestørste spredning i APS-færdigheder blandt deltagerlandene, hvilket gør APS til et færdighedsområde med mere udtalt ulighed end læsning og regning.
Forskelle mellem befolkningsgruppers APS-færdigheder følger overordnet mønstrene for læsning og regning. For eksempel topper færdighederne i gennemsnit blandt de 31-årige, og APS-færdigheder stiger også markant med stigende uddannelsesniveau.
Hvis man god er god til APS, er man typisk også god til at læse og regne. Dog kan man være god til at læse og regne uden nødvendigvis at være god til APS. Desuden har alder og herkomst betydning, selv når der sammenlignes personer med samme niveau i læsning og regning.
Om PIAAC
PIAAC står for ’Programme for the International Assessment of Adult Competencies’ og er den hidtil største internationale undersøgelse af voksnes færdigheder inden for læsning, regning og problemløsning. Det er OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development), der tilrettelægger og koordinerer undersøgelsen.
I PIAAC 2022/2023 har 31 lande – primært fra Europa – deltaget. Fra hvert land deltager minimum 4.000 voksne mellem 16 og 65 år i undersøgelsen. Dette er anden bølge af undersøgelsen. PIAAC blev gennemført første gang i 2011/2012, men her blev færdigheder i adaptiv problemløsning ikke undersøgt.
VIVE præsenterer de danske resultater fra PIAAC-undersøgelsen i flere rapporter. Hovedrapporten om voksnes læse- og regnefærdigheder udkom i december 2024. Denne delrapport om adaptiv problemløsning (APS) er første af tre delrapporter, der udkommer i løbet af i 2025, og som supplerer hovedrapporten.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Børne- og Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Erhvervsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Udlændinge- og IntegrationsministerietUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd