Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 10. DEC 2024
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse

Voksnes læse- og regnefærdigheder

Hovedrapport PIAAC Cycle 2 (2022/2023)

Udgivelsens forfattere:

  • Vibeke Jakobsen
  • Johannes Kroustrup
  • Christian Højgaard Mikkelsen
  • Mona Larsen
  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Grafik: Hanne Bang Christensen/VIVE
PIAAC-undersøgelsen måler, hvor gode voksne mellem 16 og 65 år er til at læse og regne.
  • Mona Larsen

    Leder af videnscenter, cand.oecon, ph.d.

    33 48 08 75
    ml@vive.dk

Voksne i Danmark har bedre færdigheder i læsning og regning i 2022/2023 end i 2011/2012. Niveauet er over gennemsnittet for de 31 lande, der har deltaget i PIAAC-undersøgelsen, men Danmark ligger fortsat på et lavere niveau end de andre nordiske lande.

Det er vigtigt at kunne læse, regne og løse komplekse opgaver – både for den enkelte dansker i forhold til at opnå personlige mål og kunne deltage i uddannelse og på arbejdsmarkedet, og for samfundet som helhed, da danskernes færdigheder har betydning for produktivitet, landets internationale konkurrenceevne og sociale sammenhængskraft.

PIAAC er en stor international undersøgelse af voksnes færdigheder inden for læsning, regning og problemløsning. Dette er anden bølge af undersøgelsen, som blev gennemført første gang i 2011/2012. I PIAAC 2022/2023 har 31 lande – primært fra Europa – deltaget.

Læse- og regnefærdigheder er forbedret, men der er stadig udfordringer

Resultaterne viser, at de 16-65-årige voksne i Danmark har bedre færdigheder inden for både læsning og regning end i 2011/2012. Danmark er sammen med Finland de eneste lande, hvor læsefærdighederne er forbedret, mens regnefærdighederne er forbedret i syv deltagerlande ud over Danmark. Voksne i Danmark har dog fortsat et lavere niveau i både læsning og regning end Norge og Sverige samt Finland, hvor niveauet er særlig højt. 

Selvom færdighedsniveauet er steget i Danmark, så har mange voksne fortsat svært ved at læse og regne. Omkring hver sjette voksne i Danmark har færdigheder på et lavt niveau i enten læsning eller regning – og ofte begge dele. De 55-65-årige er den aldersgruppe, der scorer lavest i deres læse- og regnefærdigheder, mens færdighederne i gennemsnit topper blandt de 31-årige.

Der er desuden forholdsvis stor forskel mellem indvandreres og majoritetsbefolkningens læse- og regnefærdigheder i Danmark, selvom begge grupper har bedre færdigheder end tidligere.

Næsten alle bruger IT

PIAAC viser, at mere end 90 procent af de 16-65-årige dagligt udfører mindst én IT-aktivitet – som oftest at kommunikere med andre, søge information, spille computer, høre musik eller se videoer. Det er en stigning siden PIAAC 2011/2012. Flere mænd end kvinder bruger IT i forbindelse med deres arbejde, mens det omvendte gør sig gældende i fritiden, hvor kvinderne bruger IT mest.

Uændret omfang af ikke-formel læring og VEU

Over halvdelen af de 16-65-årige i Danmark har deltaget i mindst én ikke-formel lærings- eller voksen- og efteruddannelsesaktivitet (VEU) 12 måneder forud for deres deltagelse i PIAAC – de fleste i forbindelse med jobrelaterede aktiviteter. Det svarer nogenlunde til det samme omfang af ikke-formel læring og VEU som i 2011/2012.

Det er især kvinder, 25-54-årige og personer med lang videregående uddannelse, der har et ønske om at deltage i ikke-formel læring og VEU, mens voksne med kort uddannelse og voksne, der hverk­en er på arbejdsmarkedet eller under uddannelse, som oftest ikke har et ønske herom.

Indhold Blokeret

Dette element kan ikke vises, da du ikke har givet accept til følgende typer af cookies:

  • Statistiske
  • Funktionelle
  • Marketing

Du kan ændre dine indstillinger ved at klikke på knappen herunder.

Videoen giver indblik i hovedresultaterne fra PIAAC-undersøgelsen (2022/2023) om voksnes færdigheder inden for læsning og regning.

Læs nyhed om rapporten
Læs rapportens hovedresultater
Læs videnshæfte
Download rapporten

Relateret indhold

Rapport
10. DEC 2024

Voksnes læse- og regnefærdigheder

  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Videnshæfte
10. DEC 2024

Voksnes læse- og regnefærdigheder

  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Nyhed
10. DEC 2024

Voksne er blevet bedre til at læse og regne

  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse

PIAAC

Videnshæfte
8. OKT 2013

Danskernes kompetencer

  • Arbejdsmarked
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Arbejdsmarked, Dagtilbud, skole og uddannelse
Fagbladsartikel
OKT 2016

PIAAC i Norden

Udgivelsens forfattere

  • Vibeke JakobsenJohannes KroustrupChristian Højgaard MikkelsenMona Larsen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Børne- og Undervisningsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Erhvervsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev