Fremstilling og tolkning af børns perspektiver i sagsbehandlingen
Undersøgelsens deltagere:
Børn, unge og familie
Socialområdet
Børn, unge og familie, Socialområdet

Problemstillingen i dette pilotprojekt udspringer af den grundlæggende udfordring, som landets børne- og ungerådgivere står overfor, når de skal tilvejebringe og formidle et barns perspektiv i sagsbehandlingen. Når det lykkes at inddrage barnets stemme, rejser der sig en række komplekse spørgsmål om, hvordan udsagnene kan og bør forstås, fortolkes og gengives i den videre behandling af en børnesag. Projektet undersøger, hvordan børns perspektiver tilvejebringes, tolkes og fremstilles, og hvilke dilemmaer der opstår i denne proces.
Undersøgelsens resultater kan have værdi for både børne- og ungerådgivere, ledere og beslutningstagere i kommunerne, men også for forskere og andre praktikere, der arbejder med inddragelse af børn.
Baseres på konkrete sager
Undersøgelsen gennemføres som et kvalitativt pilotprojekt baseret på tre konkrete børnesager med børn i alderen 5–6 år. Valget af denne aldersgruppe skyldes, at tolkningen af børns perspektiver i denne alder kan være særligt udfordrende, samtidig med at mange børn i alderen har gode muligheder for at udtrykke sig verbalt, hvis de tilbydes de rette rammer. Data indsamles gennem samtaler med børn, forældre og børne- og ungerådgivere samt gennemlæsning af relevante dele af sagsakterne.
Undersøgelsens deltagere
Projektleder
Projektmedarbejdere
Om denne undersøgelse
Finansieret af
Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv