VIVE evaluerer tre forsøg med nye prøveformer på HHX, AVU og EUD
Undersøgelsens deltagere:
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse

Børne- og Undervisningsministeriet nedsatte i 2023 en ekspertgruppe, som skulle give anbefalinger til, hvordan prøver fremadrettet kan tilrettelægges, så det ikke er muligt at snyde ved hjælp af ChatGPT og andre digitale hjælpemidler. Med udgangspunkt i anbefalinger fra ekspertgruppen gennemfører Styrelsen for Undervisning og Kvalitet forsøg med prøven i afsætning A på hhx, matematik F på erhvervsuddannelser og matematik G på almen voksenuddannelse. De tre forsøgsprøver er forskellige, men fælles for dem, er at de kombinerer skriftlighed og mundtlighed.
Formål
Formålet med forsøgene er at undersøge mere hensigtsmæssige prøveformer, der både fremmer mestring inden for de enkelte fags faglige mål og kernestof og samtidig afhjælper snyd med digitale hjælpemidler, herunder generativ AI.
Det overordnede formål med evalueringen er at vurdere, om de tre forsøgsprøver lever op til formålet med forsøgene. Evalueringen skal give et solidt vidensgrundlag for at STUK kan vurdere om forsøgsprøverne skal afløse de eksisterende prøver i de pågældende fag og gøres permanente.
Metoder
Evalueringen bygger hovedsageligt på spørgeskemaundersøgelser blandt undervisere, censorer og elever/kursister, der har deltaget i forsøgsprøverne. Spørgeskemaundersøgelsen skal afdække undervisningen frem mod forsøgsprøverne, oplevelsen af prøverne, afviklingen af dem, voteringen og bedømmelsen.
Spørgeskemaundersøgelsen suppleres af interviews med undervisere og censorer, der har deltaget i forsøgsprøverne. Derudover indgår analyser af karaktergivningen i forsøgsprøverne sammenlignet med den eksisterende prøve i det enkelte fag.
Undersøgelsens deltagere
Projektleder
Projektmedarbejdere
Om denne undersøgelse
Finansieret af
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet