Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. JUN 2020 - 31. AUG 2023
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Evaluering af Engineering i skolen

Undersøgelsens deltagere:

  • Martin Foldager Hindsholm
  • Niels Westermann Brændegaard
  • Martin Foldager Hindsholm
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Arkivfoto: Lars Degnbol/VIVE

VIVE evaluerer projektet ’Engineering i Skolen’ (EiS), som er finansieret af VILLUM FONDEN og udmøntes på grundskoler i seks kommuner. Evalueringen har til formål at afdække, om EiS virker positivt på eleverne eller ej og herunder, hvad lærernes kompetenceudvikling i engineeringmetoden betyder for eleverne, deres science-kapital og motivation, interesse og engagement i de naturvidenskabelige grundfag, STEM-fagene.

VILLUM FONDEN og konsortiet bag Engineering i Skolen (EiS) har igangsat et projekt, som har til formål at gøre undervisningen i de naturvidenskabelige fag mere motiverende, vedkommende og udbytterig for eleverne. Projektet udmøntes i grundskoler i seks kommuner, hvor lærere deltager på kompetenceudvikling i engineeringmetoden. Metoden er en undersøgelses- og problembaseret metode, hvor læreren med udgangspunkt i fremstillingen af et konkret produkt fører eleverne igennem syv delprocesser. De syv delprocesser træner elevernes evne til at undersøge, få idéer, konkretisere, konstruere, forbedre, præsentere og faciltere løsninger ved brug af naturfaglig viden og metode. Formålet med EiS er i sidste ende at udbrede metoden til flere kommuner og sætte et aftryk på den måde, som naturfagsundervisningen varetages på i de danske grundskoler.

Formål

VIVEs evaluering af EiS har til formål at give et velunderbygget svar på, om EiS virker positivt på eleverne eller ej. Evalueringen afdækker derfor implementeringen af EiS på skole- og lærerniveau med henblik på at kunne koble lærernes implementering af engineeringmetoden med eventuelle resultater på elevniveau. EiS er et langsigtet projekt, som gerne skal forankres i de seks kommuner, som indgår i projektet. Derfor undersøger evalueringen også, i hvilken grad det lykkes at sikre forankring af Engineering-indsatsen i de kommunale skoleforvaltninger og på skolerne.

Metoder

Evalueringen består af tre delelementer 1) en effektanalyse 2) en implementeringsanalyse og 3) en forankringsanalyse.
Effektanalysen afdækker EiS betydning for elevernes motivation, selvvurderede kompetencer og aspirationer i forhold STEM-området. Analysen undersøger også, om effekterne er forskellige for piger og drenge, og om betydningen af EiS er større i klasser/skoler med en høj implementeringsgrad. Effektanalysen baserer sig på elev- og lærersurveys i 2020, 2021 og 2022. Der gennemførers dels en før- og eftermåling (2020-2022), dels et kontrolgruppe-design for 2021 med brug af surveyspørgsmål og data fra SCOPE. SCOPE er et longitudinelt studie, der måler science-kapital blandt børn og unge i Danmark. ’Science-kapital’ afspejler i bred forstand et individs ressourcer i forhold til science i form af viden, kompetencer, værdier og netværk i forhold til science.

Implementeringsanalysen afdækker skolers og kommuners implementeringsgrad i forhold til kerneelementerne i EiS, herunder hvad der hæmmer og fremmer implementeringen på henholdsvis skole- og kommuneniveau.

Implementeringsanalysen baserer sig på et lærersurvey om implementering og undervisningspraksis i 2020, 2021 og 2022. Derudover gennemføres midtvejs i projektet case-undersøgelser med interview af lærere, ledere og naturfagskoordinatorer på 12 skoler fordelt på de seks kommuner.

Forankringsanalysen undersøger den organisatoriske forankring på kommune- og skoleniveau baseret på resultater af case-undersøgelserne og opfølgende telefoninterview med naturfagskoordinatorerne.

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Martin Foldager Hindsholm
  • Projektmedarbejdere

    Niels Westermann BrændegaardMartin Foldager HindsholmBeatrice Schindler Rangvid

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    Engineer the Future, som har fået bevillingen finansieret af VILLUM FONDEN
  • Samarbejdspartnere

    UCL og Morten Rask Petersen
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev