Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 4. JUL 2022 - 30. JUN 2025
  • Ledelse og implementering
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

The Effects of Extending the School Day on Student Achievement, Behavior, and Well-Being: A Systematic Review and Meta-Analysis

Undersøgelsens deltagere:

  • Mikkel Helding Vembye
  • Anne Brink Nandrup
  • Elizabeth Bengtsen
  • Trine Filges
  • Malene Wallach Kildemoes
  • Anja Bondebjerg
  • Ledelse og implementering
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Hvilken betydning har ekstra undervisningstid?
  • Mikkel Helding Vembye

    Forsker, ph.d.

    33 48 08 11
    mihv@vive.dk

Der mangler overordnet viden om effekterne af øget undervisningstid på tværs af forskellige fag, klassetrin og udfaldsmål. VIVE Campbell undersøger derfor, hvilke effekter øget undervisningstid har på elevers læring, adfærd og trivsel.

Grundet folkeskolereformen har øget undervisningstid og længere skoledage været et meget omdiskuteret emne herhjemme, ligesom der har været stort politisk fokus på emnet i mange OECD-lande. Herhjemme har man tidligere gennemført et større lodtrækningsforsøg, som undersøgte effekterne af øget undervisningstid i 4. klasse og påviste en moderat, positiv effekt. Dog mangler vi fortsat at få det overordnede billede af effekterne på tværs af forskellige udfaldsmål såsom elevers præstation, adfærd og trivsel, elevpopulationer, klassetrin og fag. Det er det, denne undersøgelse har til formål at undersøge.

 

Formål

Formålet med undersøgelsen er at skabe forståelse for effekterne af øget undervisningstid på elevernes præstation, adfærd og trivsel, hvillet ikke tidligere er gennemført for alle udfaldsmål. Derudover er formålet at undersøge, hvorvidt den overordnede effekt kan variere. For eksempel undersøges det, om antallet af timer, som skoleugen bliver forøget med, kan have varierende effekt på udfaldsmålene. 

 

Metode

Undersøgelsen er et Campbell-review, som systematisk og metodisk afdækker, hvilken publiceret international viden der findes på området. På baggrund af de indsamlede studier forventer vi at kunne udføre state-of-the art-metaanalyser, hvor der blandt andet ses på forskelle i effektstørrelser på tværs af forskellige studiedesigns og de ovennævnte faktorer.

 

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Mikkel Helding Vembye
  • Projektmedarbejdere

    Anne Brink NandrupElizabeth BengtsenTrine FilgesMalene Wallach KildemoesAnja Bondebjerg
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev