Nyhed 23. AUG 2024

VIVE afdækker skolernes erfaringer med at håndtere emner, der kan opleves som kontroversielle

  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

VIVE skal afdække og dele erfaringer med, hvordan skoler og lærere forholder sig til og håndterer emner, der kan opleves kontroversielle og for eksempel kan udløse konflikter i undervisningen eller mellem skole og hjem.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har bedt VIVE undersøge og indsamle erfaringer med at håndtere emner, som kan opleves som kontroversielle i en undervisningssammenhæng. Undersøgelsen skal skabe viden om og overblik over, hvordan elever og lærere i grundskolen og undervisere på de gymnasiale uddannelser forholder sig til og håndterer disse emner. Den skal også se på, hvor stort et omfang, der er tale om, og om der er emner, som udelades i undervisningen, og hvorfor.

Projektchef Niels Peter Mortensen, der leder undersøgelsen, håber, at undersøgelsens resultater kan give viden på tværs, som kan være til inspiration på skoler og gymnasier, så man kan lære af hinanden. De indledende dele af undersøgelsen har vist, at der er mange måder at håndtere kontroversielle emner på og forsøge at imødegå og håndtere dem konstruktivt på.

”Det er interessant, at der er mange forskellige måder at håndtere undervisningen af emner, der kan opleves som kontroversielle. Vi skal i den videre undersøgelse dykke yderligere ned i dette og se på, hvilke faktorer og processer der kan have indflydelse på, hvorvidt et emne opleves som kontroversielt eller ej, og hvordan lærere, elever og ledelse ser på disse emner” siger Niels Peter Mortensen.

Han ser undersøgelsen som en mulighed for at øge skolernes og lærernes beredskab til både at håndtere situationer med emner, der bliver kontroversielle, og de emner, man som lærer og skole ved vil kræve en særlig håndtering.

En del af en undervisningssituation kan jo være, at en lærer stiller spørgsmål eller bringer emner op for at understøtte diskussioner. Derfor er det også vigtigt med viden om, hvad lærerne gør og kan gøre for at undervisningen kan rumme emner, der kan opleves som kontroversielle, og hvordan man så håndterer de mulige reaktioner på dette.
Niels Peter Mortensen, projektchef

Der er situationer, der nogle gange kommer som del af et planlagt undervisningsforløb, og andre gange er mere uforudsete og spontane. Håndteringen kan så at sige både ligge før, under og efter et kontroversielt emne i en undervisningssituation.

”En del af en undervisningssituation kan jo være, at en lærer stiller spørgsmål eller bringer emner op for at understøtte diskussioner. Derfor er det også vigtigt med viden om, hvad lærerne gør og kan gøre for at undervisningen kan rumme emner, der kan opleves som kontroversielle, og hvordan man så håndterer de mulige reaktioner på dette.,” siger Niels Peter Mortensen.

Tilsvarende, siger han, kan det være hensigtsmæssigt med en viden om at kunne håndtere pludseligt opståede situationer med måske uforudsete kontroversielle emner, hvis en elev tager et emne op for eksempel på baggrund af en video, der er gået viralt, eller hvis en samtale om et emne pludselig bliver afsæt for noget helt andet – måske en uventet diskussion om kønsidentitet, årsager til klimaforandringer eller andet.

Undersøgelsen med afdækningen pågår i 2024. Den har taget udgangspunkt i en litteratur- og forskningsgennemgang med blandt andet identifikation af emner, der kan opleves som kontroversielle, og andre forskningsmæssige resultater om håndtering af disse emner. Næste fase er interview af ledere, lærere og undervisere på folkeskoler, frie grundskoler og gymnasier. Undersøgelsen vil også gøre brug af spørgeskemaundersøgelser på folkeskoler, friskoler og gymnasiale uddannelser.