Børns udvikling som 3-årige hænger sammen med vanskeligere skolestart og lavere faglige præstationer
Børn, unge og familie
Børn, unge og familie

I familier med lavere indkomst, yngre forældre eller lavere uddannelsesniveau er der større risiko for, at deres børn får følelsesmæssige eller sociale udfordringer i deres første leveår. Det sætter også sit præg på børnenes skolestart.
VIVE har ved hjælp af spørgeskemadata og registerdata fra 60.000 børnefamilier undersøgt sammenhænge mellem familiers trivsel, indkomst og uddannelse og deres børns socio-emotionelle udvikling og tidlige skoleforløb. Resultaterne viser en tæt sammenhæng. Børn med socio-emotionelle vanskeligheder starter senere i skole og har mere fravær. Når de deltager i de første nationale tests opnår de også lavere testresultater.
”Børn, som i 3-årsalderen er i risiko for en ikke-alderssvarende udvikling, klarer sig dårligere ved deres første faglige test. Selvom man tager højde for forældrenes uddannelse og indkomst, så er det statistisk signifikant, at børn i risiko klarer sig dårligere end dem, som ikke er i risiko. Lidt populært sagt, så er børnene i risiko 2-4 måneders læring bagefter i 2. klasse.” fortæller senioranalytiker Christiane Præstgaard Dolmer, der har ledet undersøgelsen.
Fraværet i de første to år af grundskolen er større for børnene med følelsesmæssige eller sociale udfordringer – i gennemsnit 1-2 fraværsdage. Specifikt har de ca. 1,9 flere fraværsdage i børnehaveklasse (13,4 mod 11,5) end andre børn og 1 fraværsdag mere i 1. klasse (13,5 mod 12,5). Familiens ressourcer kan forklare noget af den sammenhæng, som ses til skoleforløbet.
Resultaterne fra undersøgelsen kan give anledning til refleksion over, hvordan viden om barnets tidlige udvikling kan bruges i arbejdet med tidlig og helhedsorienteret indsats. Det understreger samtidig betydningen af at understøtte både børn og forældre tidligt – særligt i familier med færre ressourcer.