Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Nyhed 12. JUN 2025
  • Børn, unge og familie
  • Børn, unge og familie

Børns udvikling som 3-årige hænger sammen med vanskeligere skolestart og lavere faglige præstationer

  • Børn, unge og familie
  • Børn, unge og familie
  • Christiane Præstgaard Dolmer

    Senioranalytiker, Cand. polit (Økonomi)

    33 48 09 98
    chpd@vive.dk

Børn, der som 3-årige viser tegn på at have følelsesmæssige eller sociale udfordringer – fx at de ofte bliver meget kede af det eller har svært ved at være sammen med andre børn, har oftere en sen skolestart, flere fraværsdage og lavere resultater i dansk og matematik i de første skoleår.

I familier med lavere indkomst, yngre forældre eller lavere uddannelsesniveau er der større risiko for, at deres børn får følelsesmæssige eller sociale udfordringer i deres første leveår. Det sætter også sit præg på børnenes skolestart.

VIVE har ved hjælp af spørgeskemadata og registerdata fra 60.000 børnefamilier undersøgt sammenhænge mellem familiers trivsel, indkomst og uddannelse og deres børns socio-emotionelle udvikling og tidlige skoleforløb. Resultaterne viser en tæt sammenhæng. Børn med socio-emotionelle vanskeligheder starter senere i skole og har mere fravær. Når de deltager i de første nationale tests opnår de også lavere testresultater.

Lidt populært sagt, så er børnene i risiko 2-4 måneders læring bagefter i 2. klasse.
Christiane Præstgaard Dolmer, senioranalytiker

”Børn, som i 3-årsalderen er i risiko for en ikke-alderssvarende udvikling, klarer sig dårligere ved deres første faglige test. Selvom man tager højde for forældrenes uddannelse og indkomst, så er det statistisk signifikant, at børn i risiko klarer sig dårligere end dem, som ikke er i risiko. Lidt populært sagt, så er børnene i risiko 2-4 måneders læring bagefter i 2. klasse.” fortæller senioranalytiker Christiane Præstgaard Dolmer, der har ledet undersøgelsen.

Fraværet i de første to år af grundskolen er større for børnene med følelsesmæssige eller sociale udfordringer – i gennemsnit 1-2 fraværsdage. Specifikt har de ca. 1,9 flere fraværsdage i børnehaveklasse (13,4 mod 11,5) end andre børn og 1 fraværsdag mere i 1. klasse (13,5 mod 12,5). Familiens ressourcer kan forklare noget af den sammenhæng, som ses til skoleforløbet.

Resultaterne fra undersøgelsen kan give anledning til refleksion over, hvordan viden om barnets tidlige udvikling kan bruges i arbejdet med tidlig og helhedsorienteret indsats. Det understreger samtidig betydningen af at understøtte både børn og forældre tidligt – særligt i familier med færre ressourcer.

Læs rapporten
Læs rapportens hovedresultater

Relateret indhold

Rapport
12. JUN 2025

Børns udvikling og familiers trivsel

  • Børn, unge og familie
  • Børn, unge og familie
Tema

Børn og unges trivsel

Denne temaside samler fakta om børn og unges trivsel i Danmark, og den guider til viden om emnet på VIVEs hjemmeside formidlet i rapporter, andre publikationer og i artikler. Du kan blandt andet få viden om børn og unges generelle trivselsniveau, hvilke faktorer der har indvirkninger på trivslen samt analyser af livsforhold for særlige grupper af børn og unge.

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev